Ekonomihantering à la Churchill

Churchill, det var en mångsidig herre det! Han visste bland mycket annat hur en ekonomisk slipsten skulle dras. Hans recept har varit min ledstjärna i många år, låt vara att jag fått jobba häcken av mig emellanåt. Det handlar om två viktiga regler (vilka han följde troget i hela sitt liv):

1). Utgifter skall bestämmas av dina behov (gärna generösa!), inte av tillgängliga resurser.

2) Om klyftan mellan inkomster och utgifter blir för stor så skall klyftan stängas genom att öka inkomsterna, inte genom att minska utgifterna.

Själva inställningen är väl också lite av optimisten kontra pessimisten (glaset är halvfullt eller halvtomt). Men man får ligga i!

Churchill lär jag säkert återkomma till framöver i olika sammanhang. Han hann med mer under sitt liv än halva Sveriges befolkning sammantaget. Och allt var inte guld som glimmade. Han hade motgångar som borde kunnat sysselsätta större delen av psykoterapeuterna i England under hans livstid. Han drabbades ju också av sin "Black dog" – som han kallade sina nedåtturer.

Han var heller inte bra på kompromisser men han lärde sig. Sen kunde han uttrycka sig också:

"Kompromiss är att dela en kaka, så att alla tror att de fått den största biten!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0