Vidrigt och skuld måste fördelas

 
 
Det kommer dagliga rapporter från alltför många ställen att skolan är i fritt fall. Jag tillhörde en sån som klarade mig genom skolan trots lärare, men bra föräldrar. Men det som hände på min tid skulle idag inte ens uppmärksammas av den drabbade.
 
Här har vi nu ett antal rötägg som uppenbarligen får härja fritt. Det måste så klart bli ett omedelbart slut på det. De som skall gör’at är lärararna och föräldrarna.
  Jag skulle som förälder aldrig ha accepterat att någon på skolan betedde sig som de uppenbarligen gör idag. Min unge eller andras är egalt. Jag hade ställt till ett herrans väsen och dessutom tagit mitt barn ur skolan och därefter polisanmält varenda lärare för misskötsel av sitt jobb. Vi talar misshandel och mobbing och det är faktiskt inte tillåtet.
 
När min son gick i åttan var det ett gäng gangsters som trodde de kunde köra med sonen. Det tog slut på en eftermiddag eftersom jag tvingade hem rötäggen i mitt vardagsrum och talade om vad som gällde framöver. Det gick galant och en blev till och med kompis med sonen.
 
Redan då var det problem med rektorns och lärarnas problemlösningsmodell. Det skulle sammankallas mobbinggrupper och föräldrar och fan och hans moster. Nu löste det sig med ett tydligt samtal. Tog två timmar. 
 
Så kära lärare och föräldrar — ta tag i problemen och skicka hem de som inte vill fatta galoppen. Går inte det så håll era kids hemma så skall ni se att tomma skolor kommer att oroa politiker så pass att de gör på sig. Och kanske dönickarna också börjar göra något.
 
Våld bland kids och mot kids, oavsett vem som utövar detta våld, måste slåss ut med kraft. Det kan påverka ungarna för livet. Den framtida kostnaden kan bli mycket stor. Ansvaret och därmed ansvarsutkrävandet är tydligt så det kan inte vara världens största problem. Om man bara kavlar upp ärmarna lite grand.
 
Skuld skall alltid fördeles och de som har ansvaret skall så klart straffas. Om man har ansvar utan att dels ha befogenheter, dels kan straffas när man missköter sig är inget ansvar. Det är på sin höjd en tilldelad arbetsuppgift som man kan sköta lite som man vill, efter eget huvud, och det slutar alltid med en krasch.
 
Har vi verkligen hamnat där? 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0