Lite mer uppskattning vore på sin plats

Alan Turing med flera på Bletchley Park hade så klart en alldeles avgörande betydelse med sitt arbete med att dechiffrera tyskarnas koder under kriget. Men nog kan jag tycka att de som började det jobbet redan 1932, polacker, nämns alltför sällan.
 
 
Nu är de åtminstone nämnda och uppskattade på denna blogg.
 
Jag har på senare år börjat studera vårt grannland Polen. Det som hittills står klart är att svenskarna inte kan och vet mycket om detta stora land. Vi har haft en sådan där von-oben-attityd gentemot landet. Det skall vi fan i mig skämmas för.
 
Rejält dessutom.
 
Inte nog med det, de kommentarer om Polen som eventuellt yttras idag i Sverige är nedlåtande till största delen. Men det allra värsta är att kunskapen är låg för att inte säga obefintlig. 
 
Kjell Albin — kom tillbaka!
 

Kommentarer
Postat av: ulf (5 juli...)

Snarast först med fransmännen...
Annars första gången jag sett deras porträtt.
Firade lämpligt nog senaste barnbarnets fyra månaders dag idag!
Jo, angående polen!
När jag lumpade råkade det sig på det viset att där även var en sedermera rätt känd polsk flykting bland
de inkallade.
Kaptenen pekade på denne , visserligen betydligt äldre än vi andra, och utnämnde honom till förtroendeman.
Då reste sig mannen och sade: anser ni andra det även?
Då skämdes jag.
Vi små svenska gossar hade tydligen inte helt koll på det där med demokrati...
Inte kapten heller för den delen.
Polacken hette Jerzy Einhorn om någon blev nyfiken.

Svar: Grattis till kidsen!
Jerzy-storyn var go!!
None None

2017-06-13 @ 19:47:45
Postat av: ulf (5 juli...)

Missade ju att barnbarnen äro kvartspolacker till råga på allt!
Sjötunga Walewska är ju inte helt dumt det heller.
"Förbleknar dock mot polens kvinna..."

2017-06-13 @ 21:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0