Ett förfall sedan länge

 
 
Vid Kronprinsen i Malmö, en mycket anständig del av staden, ligger denna vårdcentral. Den fungerar inte, det har den inte gjort på länge. Jag vet för jag känner en gammal tant. Lite klipp från Sydsvenskan:
 
"Nu blir det ännu värre: under våren har åtta av vårdcentralens elva läkare sagt upp sig. Fem sjuksköterskor har också valt att sluta. På torsdag kommer krisplanen, som innebär ännu sämre öppettider."
Riktigt dåligt blir nu uruselt. Snyggt jobbat Region Skåne. I artikeln kan man också se att det är mest synd om personalen. Lite tänker de på patienten också:
 
"Patienterna har det också tufft. Det är väldigt svårt att få en läkartid: alla akuttider bokas upp direkt när telefonväxeln öppnar på morgonen. Patienter som ska kontrolleras varje år blir inte kallade, prover blir inte tagna, recept förnyas inte."
Min tant har aldrig lyckats få en tid. Inte på många år (hon har jag förflyttat till fungerande verksamhet).
 
"På torsdag ska ledningen för vårdcentralen presentera sin krisplan för den personal som finns kvar. Bland annat kommer vårdcentralen att skära ner öppettiderna under sommaren."
Det var inte mycket till plan. Inga tider finns alltså skär vi ner ytterligare på tider. DDR skulle applåderat. Och så kommer det:
 
"Vi säkrar upp så att patientsäkerheten verkligen är maximal, säger Marie Olsson."
Inget fungerar, det gör det verkligen inte, men patientsäkert är det. Vi har att göra med renodlade puckon. Marie Olsson är verksamhetsområdeschef för primärvården i Malmö innerstad. Lång titel till intet förpliktigande tydligen.
 
Chefen för vårdcentralen heter  Irini Papadopoulou. Jag har sysslat med verksamhetsutveckling och ledarutveckling i en stor del av mitt liv. När chefer uttrycker sig så här skall man stanna upp och fundera:
 
"Men jag är väldigt mån om dem som arbetar här och naturligtvis vill jag att mina anställda ska vara nöjda och göra tjolahoppsasteg till jobbet. Det underlättar ju mitt ledarskap."
Uttalandet ger vinkar om att vi har att göra med ett vuxendagis. Inte en professionell verksamhet.
 
Jag ber att få påpeka att denna vårdcentral ligger i ett område i stan som är mycket sympatiskt på många sätt. Dess invånare borde få någon för av service när hälsan sviktar.
 
Min tant hämtas av mig för vidare transport över hela stan till en verksamhet som bedriver sjukvård. Hon är för gammal och trött för dagis.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0