Censuren på plats

 
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt komma in på Daily Mails artiklar. Det går för det mesta bra men ibland blir det stopp som syns ovan. Har trott att det varit ett fel. Men idag ringde en till mig mycket närstående person och sa att det är censur. Du snackar sa jag. Jo, alla med svenska IP-nummer spärras. Icke, sa jag. Jo, sa den närstående, gå till denna proxy så kommer du att surfa från ett annat land. Sagt och gjort. Jag körde nu från Nederländerna. Vips, där kom artikeln. De fria medierna kontaktades av min närstående.
 
Sånt här sker inte ostraffat och Fria Tider vevade igång. Här kommer lite från vad de kom fram till.
 
"Men när Fria Tider kontaktar Daily Mail får vi veta att det är tidningens jurister som gett order om att blockera artiklarna för svenska läsare. Anledningen är bland annat att flera av artiklarna ifrågasätter den misstänkte gärningsmannens påstådda ålder, uppgifter som skulle kunna påverka rättegången. [...] En av de artiklar som blockerats innehåller dessutom en intervju med en svensk polisman som öppenhjärtligt pratar om en "explosion av kriminalitet" i invandringens spår. Polismannen har arbetat som polis i 30 år och säger att situationen i Sverige idag inte kan jämföras med hur det såg ut på 80-talet."
 
Det fortsätter:
 
"Under veckan har Daily Mail flugit in ett journalistteam från Storbritannien som bevakar den pågående rättsprocessen mot den asylsökande somaliern. En av dem som deltar i bevakningen, fast på plats hemma i Storbritannien, är journalisten Sue Reid.
"Det är av juridiska skäl på grund av mordrättegången. Jag tycker det verkar lite väl strikt, men advokaterna insisterar på det", skriver hon i ett mejl.
Hon lovar dessutom att hålla ögonen öppna och omedelbart rapportera om det skulle visa sig att den svenska regeringen börjar censurera internet för svenska folket.
"Det är inget lömskt som ligger bakom, jag lovar. Jag skulle vara den första att reagera i sådana fall", skriver hon."
 
Som alla läsare av denna blogg vet så är jag starkt kritisk till det jag kallar övervakningssamhället. Det här rör sig om att ett land, en tidning, som censurerar och håller delar av Europa utanför yttrandefriheten. Vem styr sånt här? Vem avgör att detta går att skriva om i Storbritannien och resten av Europa, men inte i Sverige? Vem talar med vem? Och kanske viktigast, varför.
 
Om inte svenska totalitärmedier skriver om detta så vet vi var vi har dessa.
 
Får man så här på fredagskvällen utbrista — FY FAN!
 
Idag var det den här man inte kom in på:
 
 
UPPDATERING:
 
Efter påpekande har nu även Breitbart uppmärksammat att Daily mail blockar.
 
 
Det här är både stort, sensationellt och ytterst anmärkningsvärt. Och ruttet.
 
Även den stora ...
 
 
... är på banan. Om man klickar på den länken (inte här för det är en skärmdump) så kan hela världen läsa. Utom Sverige.
 
Det vi nu vet, är att vi VET att det sker mycket manipulerande där ute i totalitärmediernas värld.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Detta känns mer än förfärligt!!!!
Utländska tidningar har ju varit ens livlina, när de svenska totalitärmedierna vevar på med sin propaganda.

2016-01-29 @ 23:28:44
URL: http://www.store.blogg.se
Postat av: Ipse Cogita!

Karin:
Det skall påpekas än en gång att detta har hänt mig två gånger tidigare i samma tidning. Den stora frågan är varför och vem styr.

2016-01-30 @ 00:01:28
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Karin

Själv blev jag mycket konfunderad en sen kväll för en tid sedan när jag skulle läsa Breitbart och istället möttes av en grå skärm med texten Forbidden.

2016-01-30 @ 00:14:47
URL: http://www.store.blogg.se
Postat av: Ipse Cogita!

Karin:
Nu vet i alla fall "nätet" att det här händer (stor aktivitet lite runtom)och det innebär att det hamnar under luppen. Det finns en censur. Till och med självpåtagen. Vad jag funderar på är hur Daily Mails jurister kan hålla reda på vad som skall blockas i vilket land.
Det kan de så klart inte så det måste komma påtryckningar från respektive land, i detta fallet Sverige.
Tror jag.

Vem? Varför?

2016-01-30 @ 00:22:11
URL: http://store.blogg.se
Postat av: P I Persson

Jag läste samma i en FB-grupp. Och det är förskräckligt om det vore sant. Men när jag själv testade hade jag inga problem att komma in. Och jag skriver från Sverige.

2016-01-30 @ 10:44:17
Postat av: Ipse Cogita!

Persson:
Det är sant. Det går fortfarande inte att komma in. Via datorn. Men jag kom också in men via en annan kanal.

2016-01-30 @ 10:59:01
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0