Küchen missar målet

 
I tidningen Dagen skriver Maria om tiggeriet. Ganska klokt faktiskt men hon missar målet. Jag har skrivit om detta tidigare och min främsta invändning har varit och är att jag inte tycker det värdigt en stat som Sverige att vi skall ha tiggare.
 
Det fanns en gång en vilja att rätta till de här avarterna, en vilja att inte acceptera att folk skall sitta och huttra utanför ICA och förnedra sig genom att ta emot allmosor.
 
Numera är den goda mänskliga insikten borta och den har ersatts av att tiggeriet är okey och vi skall acceptera den. Vi som tycker att det var "bättre förr" stämplas nu av någon underlig anledning som rasister eller åtminstone främlingsfientliga.
 
Maria skriver: "Själv är jag inte lika generös och modig, jag ger en slant ibland och växlar ett ord eller två, men jag vet att de medmänniskor som tigger utanför min matbutik inte tillhör några ligor och jag vet att de inte är rika."

Enligt min mening så bidrar hon till förnedringen när hon "...ger en slant ibland ...". Att tiggarna inte är rika tror jag är helt rätt. Dock kör vissa en ny Volvo till "jobbet", åtminstone i Limhamn.
 
Bra skrivit men missat mål således.
 
För övrigt var väl tanken med landet Sverige att vi alla skall leva tillsammans under samma lagar och samma grundvärderingar. Som det nu är, och värre verkar det bli, så är det långt ifrån så samhället utvecklas. Nu är tendens väldigt klar — vi lever i många olika parallella bubblor. Det tror jag är direkt farligt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0