Strukturellt? Systemfel? Troligen inte.

 
Nu skola det granskas vill jag lova. Det brukar inte bli mycket av den typen av åtgärder. Efter att nu i alla år följt den här soppan så tror jag att det inte alls handlar om systemfel eller liknande. Jag tror det handlar om att ett osedvanligt stort antal klantarslar hamnade på samma planhalva — allt från psykiatriskt "skolade" till en försvarsadvokat som lirade med motståndarlaget i stället för att hjälpa sitt eget lag.
 
De skötte sitt jobb för dåligt helt enkelt och samverkade i en riktning, följde ett spår och lämnade logiskt tänkande i ett djupt källarvalv och lyssnade så klart inte på klokt folk som i princip från början uttalade sig skeptiskt.
 
När en samling icke-seende och döva personer samlas kring viktiga saker så hjälper det nog inte mycket hur mycket struktur man har, hur många system man har, de hade inte gått att stoppa ändå. Det ingår visserligen numera i den svenska modellen att man skall "se över rutinerna" i tid och otid. Personligen hade jag funnit det mera smakfullt om man införde ett långt enklare begrepp — ta ansvar för vad du gör. Men ansvar är inte en populär svensk gren precis.
 
Jag tycker att de kan strunta i att utreda, ingen kan ändå ställas till svars och dömas, och omedelbart ta tag i nästa troliga rättsskandal — de där läkarna som styckmordsmördade men inte. De bör få upprättelse eftersom det är mycket troligt att de är oskyldiga och de har fått hela sitt liv förstört. De bör få klarhet innan de dör.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0