SJ och kunder går ej ihop!

 
SJ är en lustig inrättning. En ynka procent väljer att hoppa på tåget utan biljett men det är slut med det nu, om du inte vill pröjsa 1.900:- förstås. Att det skulle vara krångligt att ta betalt på tåget tror så klart ingen på i dagens värld med all teknik som finns tillgänglig. Anledningen till att man går på utan biljett kan ju vara många (se bland annat nedan) men i SJ:s värld går allt på räls(!) och vi stackars krakar skall minsann tillse att sköta oss och handla i tid.
 
Kundförakt är vad det är och de kunde ju börja med att se till att tågen går som de skall. Hela sommaren har ju varit proppad med fel och förseningar. Nu kommer så klart SJ att säga att det inte är deras fel utan några andras, så är det alltid när SJ är på banan(!). Inför vintern bör vi bäva.
 


 
Sen kunde man ju se till att automaterna funkade så kanske problemet inte var så stort. Själv fixade jag nya hundralappar för att inga problem skulle uppstå. Inte f...n fungerade det och väl ombord krävdes jag på straffavgift. Den gubben gick dock inte eftersom jag hotade med polisanmälan och ställde till ett dj...la liv. Förklaringen enligt den stackars konduktören var: "Dina hundralappar var nog för nya!".
 
SJ skulle säkert kontra med att man kan betala med kort eller mobil eller vad tusan som helst men i min värld vill jag bestämma det alldeles själv. Det tycker säkert SJ är en dum inställning och jag är fullständigt bombsäker på att man framöver inte kommer att kunna betala med pengar — ni vet de här papperslapparna som faktisk finns och dessutom snart kommer i nyutgåva.
 
Några 1.900 pistoler fick jag så klart inte i ersättning för allt strul.
 
DN SvD SR
 
 
 

Kommentarer
Postat av: elina

Ja, då blir det flyg även till fjällen,den enda gången jag tar tåget eftersom det inte går att flyga med gastub. Har aldrig lyckats köpa en biljett i Murjek, ingen automat, sällan i Gällivare, automat trasig. Kundförakt var ordet.

2012-09-04 @ 21:04:51
URL: http://blogg.iniskogen.se
Postat av: Ipse Cogita!

Elina:

Du ser, kundföraktet är nog totalt. SJ säger säkert — gastub? tänkte inte på det!
Tack för övrigt:)
Nyfiken blir jag så klart på just gastuben men du behöver inte förklara!

2012-09-04 @ 21:17:17
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Johan

Jag kan väl få passa på att nämna att SJ även skiter i att följa det europeiska tvingande direktivet om ersättning vid tågförseningar (jag råkar tycka att tvingande EU-regler kan vara bra).

Vid resor som SJ har sålt genomgående biljett till, där delsträckor trafikeras av andra tågoperatörer så betalar SJ endast förseningsersättning för "sina" sträckor, till och med när förseningen har uppstått på SJs sträckor. Jo, det är faktiskt sant.

Förutom att det är i strid med EU-direktivet så är det ju direkt oförskämt mot den kund som man sålt biljett till, att inte ta ansvar för hela den sålda tjänsten.

2012-09-28 @ 00:26:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0