Känsliga och aggressiva människor

 
Så var det då dags igen med lite rajraj i främmande land. Denna gången så brinner inte den svenska flaggan (den är blå och gul upplysningsvis) men väl västerländska byggnader lite här och där.
 
Är det inte rondellhundar som retar folk så är det en film och är det inte det så är det något annat som inte passar.
 
I mitt stilla sinne undrar jag varför man kan vara ganska frigjord när det gäller Jesus och hans polare, även om Life of Brian blev förbjuden i Norge när det begav sig, men att det blir skadegörelse, mord och krig när det gäller Mohammed och hans gäng.
 
På ett rent allmängiltigt plan kan man å andra sidan undra varför man skall hoppa på folk som har en tro — oavsett vad denna tro går ut på. Låt folk tro vad tusan de vill så länge det inte påverkar mig och mitt liv och att andra inte blir tvingade till att leva efter religiösa idiotregler.
 
Men religion har en gräddfil, killar tillåts stympas till exempel, och ständigt dyker det upp frågor där religiösa skall särbehandlas. Vi har ju till och med en moderat i riksdagen, Abdirisak Waberi, som har vissa idéer om att sharia skall beaktas även i svensk lagstiftning. Han vill kunna banka tanten också om hon inte sköter sig.
 
Det är ju inte konstigt att folk blir förbannade och det blir troligen inte bättre av att vi inte tillåts diskutera frågorna på ett anständigt sätt.
 
SvD SR GP

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0