EU-dödens kostym sys!



Det är förvånansvärt tyst i svenska medier om EU, dess kris och framför allt dess framtid. Här hemma snurrar det mest kring pengar men det pågår långt mer kring denna odemokratiska union om man lyfter blicken utanför våra gränser. Och det gäller såväl gammelmedierna som bloggosfären.

Det är en rejäl soppa men vi kan väl börja med byråkratin och det här hämtar jag från HAX (som är på plats):




En annan fråga som sällan diskuteras på hemmaplan är frågan om det demokratiska underskottet. EU drivs till stor del av kommissionen och den har inte valts av medborgare, den är utsedd och får sen härja som den vill utan möjlighet för oss att rösta bort de värsta dårarna (till vilka jag måste räkna Cencilia Malmström).

Som en följd av det så har EU rullat ut en övervakningsapparat som för tankarna till djupt odemokratiska länder. Det gäller såväl fysiska pryttlar som kameror (ända in i sovrummet) och löjliga kontroller rent fysiskt, som den totala övervakningen via de digitala kanalerna.


Att det sedan finns tydliga kopplingar mellan politiker och näringsliv förstärker inte min tro på framtiden med nuvarande utformning av EU. Företagande och politik går liksom inte ihop. När företagen styr politiken och dess politiker då blir det som det är nu: krisen kommer på grund av näringslivet och politiken lever i symbios och när det skiter sig så lämnar näringslivet scenen och överlåter upprensningen till politikerna att lösa knuten och eftersom de är rena rama klantskallarna, dessutom utan ansvarstagande, så vet vi var det slutar — du och jag får betala! — i såväl pengar som lidande.


Maktmänniskorna i EU, som är sååå duktiga, har lyckats att inte klara det kanske enklaste — att sköta ekonomin. Enklast av det enkla faktum att det går på förhand att se till att det inte skiter sig. EU har satt upp regler för hur det här skall skötas men de glömde en liten detalj — att kolla att regelverket följs. Vi betalar nu för den inkompetensen.

Sen kan man ju som lekman undra hur tusan det är möjligt att en mycket liten del av Europas ekonomi (den grekiska) kan få hela EU på fall, och det undrar jag även om vi tar med Irland och lite andra småpluttar.

Nu verkar vissa i vårt land tro att lösningen på detta problem är mer av detsamma, det vill säga ännu mer makt åt EU, gärna all. Folkpartiet har jag för mig lutar åt det hållet och de vill gärna med i EMU. Man baxnar!

Men när jag snurrar runt på nätet så ser jag helt andra tendenser, inklusive att EU är på fallrepet. Tyska folket börjar röra på sig och så även det engelska. Att grekerna redan varit ute på gator och torg och protesterat det vet vi till och med via svenska medier.

Det finns säkert mer att orda om men det här räcker långt.

Om SAAB är misskött, viket det är, så är det en mild västanfläkt jämfört med hur EU sköts, eller rättare — inte sköts.

Jag ber att få avsluta med lite kulturellt (totalt frånvarande i EU vilket får Dag Hammarskjöld att snurra i sin grav):

Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
(Tomas Tranströmer)

EU:s kostym är snart färdig!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0