Ole dole doff — skyldig!




I nymoralisternas förlovade land får det tydligen gå till hur f...n som helst för att sätta dit folk. Ola Lindholm har åkt dit för att övernitiska poliser lite spontant tyckt att han nog var en skurk. Ola har jag mycket liten kännedom om och narkotika är inte min grej men det får väl ändå vara någon måtta på hur polisen agerar.

Nu vet vi ju sedan tidigare att man inte får vara varken rödögd eller muntorr, hur tusan de nu kan se det sistnämnda, om man lullar runt utomhus. Tunnelbanefallet visar tydligt hur vissa porslinskonstaplar uppför sig.

Och nu var det så dags igen för underligt beteende hos vår uniformerade ordningsmakt. Så här gick det till om nu Olas blogg är hans:

"Söndagen den 10 april blir jag ifattsprungen av två poliser efter att jag gått ifrån matchen mellan AIK och Mjällby. Varför dom gör det verkar det inte finnas några klara besked kring [...] Nu ska alltså ett urinprov tas och jag blir erbjuden en skitig trappuppgång i anslutning till platsen. Jag ska i rättvisans namn berätta att poliserna mumlande något om att åka till polisstationen och att det skulle ta en massa timmar. I denna trappuppgång passerar det människor och jag står med öppen gylf och en polis tittandes på mitt framtvingade kiss som hamnar i en genomskinlig liten burk som jag efter uträttat förvärv inte ser röken av."


Och här faller så klart hela saken ihop som ett korthus. För inte kan det väl vara så (jodå, det kan det!) att poliser kan jaga ikapp vem tusan som helst (självklart har någon velat komma åt Ola) och påstå att ögon är röda och munnen torr, erbjuda pinkning i en liten burk, och när vederbörande sen, troligen i ren skräck, går med på det och pinkar i burken så blir detta pink "bevismaterial"!

Hallå!, är det ingen som ser rättsosäkerheten i det?

Att sen Expressen kör sitt idiotrace gör ju inte saken bättre. Expressen skulle så klart ha haft en stort uppslagen artikel om hur våra poliser sätter dit folk på ett direkt vidrigt sätt. Från pinkning i skitig trappuppgång till labbet kan mycket hända och "beviset" har så klart inget värde alls. Bananrepubliker sköter det här bättre.

Ola är så klart chanslös och hans värdighet allvarligt stukad. Men det är polisernas värdighet också och det är långt värre.

Någon måtta på dumheterna får det väl ändå vara.

SvD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0