Alla kan göra allt!



I Västervik tror man sig spara pengar genom att låta lärarna ägna tid åt städning. De som kom på den glimrande idéen har nog samtliga en intelligensnivå i höjd med en amöba, även om det kan vara en ren förolämpling mot amöban.

Att de som skall föra våra barn in i en gyllene framtid skall hålla på och städa kylar och tvätta gardiner bland mycket annat måste anses som ett utslag av idiotism.

Att facket håller truten kan jag förstå eftersom denna organisation havererat för länge sedan, men att lärarna själva tycks acceptera det hela tyder på att civilkurage och raka ryggar flugit all världens väg.

Sen tycker jag att det är att devalvera professionell städpersonal eftersom budskapet till dessa proffs blir: vem som helst kan städa, till och med en lärare. Och det kan de ju tro, men jag har sett städfolk som vet hur en slipsten skall dras och jag lovar att det blir betydligt bättre resultat, och till det skall läggas att det går undan.

Att eleverna kommer i kläm bekymrar inte amöbor så där finns inget tröst. Västerviksungarna kommer att gå ut i livet och tro att man på olika jobb skall utföra allt och det till samma sketna lön.

De verkliga problemen som skolan kunde jobba lite hårdare med kommer i denna avkrok av Sverige att inte ens komma upp på agendan. Ett sådant är att vi bara utbildar folk, vi bildar inte våra telingar. Filosofi, skönlitteratur, kultur och andra viktiga bildningsinstrument negligeras å det grövsta.

Som Ellen Key sa: Bildning är det som blir kvar när vi glömt vad vi lärt oss.

Västerviksbor!: rösta rätt i valet för tusan hakar!

Om ni tror att städningen det handlar om är en liten bisak så tänk om. Här kommer listan:


AB

Kommentarer
Postat av: JSC

För att inte tala om hur kul ungdjävlarna kommer att tycka det är att skräpa ner lite extra och sedan påpeka för läraren att han/hon får lägga manken till i fortsättningen - jag hade älskat det på min tid :-)



Men dagens lärare vet ju ändå inte vad auktoritet är, och än mindre hur man bär den, så det kanske inte spelar ngn roll ur den synvinkeln...

2010-09-03 @ 18:14:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0