Detta var väl ändå inte svårt!?



Att tillåta politiska partier att, såklart under lämpligt ämne vad det nu är nuförtiden, komma till skolan för att tala om vilket samhälle man vill ha, allt i ett led i allmänbildningen i allmänhet och politisk förståelse i synnerhet, borde väl vara självklart. Det är ju inga kids precis utan man är väl sisådär en sexton år och uppåt.

Att i det läget ha tankar om att förbjuda SD är väl mer en fråga om tycke och smak. Själv är jag opolitisk i den meningen att jag förbehåller mig rätten att tycka vad jag vill i olika sakfrågor och gilla, eller ogilla, vad tusan jag vill oavsett vilket parti som tycker vad i frågan. Detta gör min röstning svår som ni förstår.

Jag skulle till exempel aldrig komma på tanken att rösta på MP helt enkelt för att den samlade bilden av det partiet, i mina ögon, är en bild av fanatism och de varken ser, hör eller lyssnar på andra än redan frälsta.

Skall inte de heller få komma in i skolan i undervisande syfte? Eller Reinfeldt och hans polare som öppet deklarerar att de inte tänker följa riksdagens beslut i folkmassakerfrågan? Eller Ohly och hans gäng som fortfarande velar runt med sin historia?

Var kommer rädslan från? Och aptricket är väl inge’ vidare:


Kommentarer
Postat av: Svensson

Jag kan inte fatta vad skolorna är rädda för? Öppen debatt mår alla bra av och det borde vara självklart att även släppa in partier som Svenskarnas parti och Sverigedemokraterna på skolorna.



Att riksdagspartierna inte vill att andra konkurrerande partier skall få prata öppet om sin politik kan jag förstå eftersom de förlorar på det men det är ändå inte ok att makten ska censurera och bestämma för medborgarna vad de klarar av att lyssna på!



Yttrandefrihet är en viktig stomme i alla fungerande samhällen.

2010-03-17 @ 14:47:53
URL: http://www.realisten.se
Postat av: suka

Enligt FN-deklarationen och därmed migrationsverket så är en 16-18 åring ett barn. Så jag förstår inte varför man ska indoktrinera barn med olika politiska ideologier. Det gäller både sverigedemokrater som vänsterpartister och sossar.



Barn har inte förmågan till konsekvensanalys i full utsträckning förrän de fyllt sisådär 25-26 år. Sålunda kan de inte fatta rationella beslut. Innan dess så ska de få vara de barn och ungdomar de är. Barn är per definition lätta att påverka eftersom de då saknar konsekvensanalys och kan göra rimliga bedömningar i komplicerade saker som politik.

2010-03-17 @ 14:55:28
Postat av: Ipse Cogita!

Suka:

Det var väl inte en fråga om indoktrinering utan snarare en fråga om samhällskunskap.



Sen känner jag en hel drös vuxna som definitivt inte kan fatta rationella beslut, de flesta troligen, och inge fel i det.



Och hur många kan göra en korrekt, om det nu finns, konsekvensanalys.



Med detta i bakhuvudet så torde resultatet bli att ingen skulle få lyssna på vad olika politiker säger — oavsett ålder.

2010-03-17 @ 15:04:25
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0