Ser jag ljuset?



Att alla partier förutom Piratpartiet nogsamt undviker frågan om övervakning på längden och tvären torde vara allom bekant. Därför är det glädjande att det börjar röra lite grand på sig, bli lite drag i de digitala övervakningskanalerna. Nuvarande kurs, att ständigt tulla på vår rätt till privatliv, parat med tant Gredelins systematiska förslag till urholkande av rättsstaten, leder åt mörka tider till.

Politiker skall sköta sitt, företagen sitt och juridiken sitt. Som det nu är verkar alla ligga i samma bädd och gosa, och det är direkt stötande. Att vissa medier också kryper ner i samma binge gör inte saken bättre.

Alla frågor kring övervakning måste upp på agendan och i princip alla lagliga grepp är tillåtna för att lyckas i detta uppsåt. Bokstavsdiagnoserna är många: IPRED, ACTA, SWIFT, DLD och så vidare i all oändlighet. De flesta införs utan speciellt mycket väsen, och vad värre är, utan kunskap från de som beslutar.

Vård-skola-omsorgsmantrat i all ära, men oavsett vilken av allianserna som vinner valet, så riskerar vi under alla omständigheter inte att dessa viktiga frågor kommer att behandlas oansvarigt. Men får vi inte in partier som starkt värnar om att bromsa övervakningssamhället så ligger vi illa till. Då finns det ingen som ligger på och stökar, redovisar fakta, läser på innan beslut (!) och gör noggranna konsekvensanalyser.

Frågan är en ödesfråga och jag hoppas fler reagerar innan det är för sent. Maktens män och kvinnor har fått en mängd, digitala, instrument för att kunna övervaka oss på alla ledder, och de kommer inte att frivilligt avstå från möjligheten att snoka än djupare i våra liv. Självklart med en massa snömos om: terrorism, barnporr och annat som skrämmer skitarna av oss, i bagaget.

Piratpartiet behövs och jag är stolt att det var här i landet det började; jag fick vara med när detta parti med stark fokus på viktiga saker, såg dagens ljus. Nu hoppas jag att vi kan börja se ljuset i tunneln; jag hoppas det inte är ett mötande tåg!

Det känns, trots allt, som om det finns lite gamla hederliga vikingatag kvar i generna, lite: vi tar inte skit längre!

Remember, remember...

AB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0