USA, Mann och fascismen...



Om vi hamnar där, att USA skulle få Assange utlämnad till sig, då må väl klockor klämta för många instanser i vårt avlånga land. Nu tror jag inte att vi hamnar där av den enkla anledningen att jag har svårt att tro att dumheten kan nå så höga höjder. Men osvuret är bäst.

Sen tycker jag att det är ganska oroväckande att USA, demokratins föregångare på jorden, börjar slira på sin demokratiska färd. Jag är uppfödd med att landet i väster är en god makt som handlar gott efter bästa förmåga och jag tror fortfarande att USA har mer gott i sig än ont. Framför allt gäller det amerikas folk; dess politiker verkar däremot i alltför många fall ta vägar som leder snett.

Och i dessa tider när USA:s politiker och dess nyhetsförmedlare från olika schatteringar hotar med avrättning av oliktänkande så verkar gränser uppnåtts som nu inte får överträdas en millimeter till. Annars hamnar vi kanske här:

"Låt mig säga er hela sanningen: om fascismen skulle komma till Amerika, så kommer den i namn av friheten".


Thomas Mann

Så sa Thomas Mann redan 1940 och just nu så ser det ut som om den väg som vandras går precis som han sa. Det finns folk som tänker humanistiska tankar och därmed kunde se långt fram och som redan för sjuttio år sedan kunde se att det finns risker att vi hamnar i ett helvete.

Imponerande.

Och visst känner vi igen oss; allt som görs i jakten på terrorister leder till alltmer övervakning av oss medborgare och allt sker i frihetens namn. Men vi är varnade av tänkande folk. Att övervaka makten vet vi leder till ramaski, hot och förföljelse.

AB DN SVD

Kommentarer
Postat av: vedede

Thomas Mann verkar ha varit en förutseende människa.

2010-12-08 @ 10:46:40
Postat av: Dedas

Varifrån exakt kommer citatet? Jag kan inte hitta det. Tack på förhand.

2010-12-08 @ 10:53:10
Postat av: Ipse Cogita!

Dedas:



http://www.bokus.com/bok/9780300136906/nobility-of-spirit/



Ovanstående länk leder dig till en man, Rob Riemen, från vars bok uppgifterna kommer!

2010-12-08 @ 11:10:32
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0