Skolk — jag är förvånad!

Utbildningsminister Jan Björklund kommer med ett förslag som förvånar mig högeligen. Han vill att lärarna ringer föräldrarna om eleverna inte kommer till skolan. Men för tusicken, gör de inte det redan idag? Tydligen inte och det verkar ju ovanligt korkat och det är detta faktum som gör att jag är förvånad.

Precis som i arbetslivet har vi väl vad som med modernt språkbruk skulle kunna kalla för ett "deal". Läraren undervisar, vilket förutsätter att eleverna kommer; och kommer man inte så hör det väl till god ton att tala om det. Jag börjar förstå att vissa arbetsgivare jag känner får halv hjärnblödning när unga anställda gör samma sak på jobbet. Nu vet vi i alla fall var de har lärt sig detta .

Sjuk eller skolkande, avstämning med föräldrarna skall alltid ske, och självklart från dag ett; att avstämningen upphör vid myndighetsdagen är självklart. Hur länge väntar man för övrigt idag? En vecka? Eller kollar man aldrig upp var eleverna är? De kan ju vara döa!

Som arbetsgivare själv tycker jag också det vore bra om frånvaron redovisades i betygen. Det ger en bra indikation på vad det är för människa jag har att göra med. Men där gick tydligen gränsen för vår utbildningsminister så en så självklar sak förblir dold för mig.

Några enkla krav har man väl rätt att ställa på våra unga, vilka självklart till största delen är ytterst skötsamma och goa!

(AB)


Kommentarer
Postat av: Ingela

...eller så kanske det är så att Jan Björklund (i vanlig ordning) sparkar upp redan öppna dörrar. Självklart ringer redan lärare i grundskolan till föräldrar vars barn inte dykt upp i skolan. Vid längre skolk kopplas sociala myndigheter in om inte samtal med föräldrar hjälper.



...och så får pajjasen Jan lite mer pluspoäng från oinsatta...

2009-09-17 @ 21:47:28
Postat av: Ipse Cogita!

Ingela:

Fungerar det som du säger så är det bra. Nu gällde det i och för sig gymnasiet också, men kollar man läget redan idag — case closed!

2009-09-17 @ 23:04:28
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0