Sjukvården — igen!

Min gamla käpphäst — än en gång. Nu har föräldrar på plats slagit larm. 60 milligram paracetamol skulle det vara, 60 milliliter sattes in. Det är tio gånger för mycket det och vakna föräldrar på plats hojtade till och oops! sa troligen personalen och rättade till.

Det här är en ren och skär rutinfråga och sådant tycks vara svårt inom vården. Svårt är det egentligen inte men man måste ta sitt jobb på allvar och inte larva omkring och tro att man kan och att man gör rätt. Här krävs procedurer enligt principen: kolla, kolla igen och gör en slutkoll.

Ta en titt på hur flyget gör, komplettera gärna med formel 1 och deras pit-stop-rutiner.

Lätt som en plätt, men sätt igång och gör det!

(AB, Expr., Svd, DN)

Kommentarer
Postat av: magda

Det är lätt som en plätt att dubbelkolla och vi SKA göra det men om du jobbar själv så vet du hur stressigt, galet det kan vara. Och du vet säkert hur liten inskolning de nya får, hur lite kunskaper de har efter sin utbildning och hur få erfarna sköterskor det finns att fråga...



Jag försvarar absolut inte händelsen men försöker analysera varför det hände, och kommer att hända igen...

2009-10-12 @ 09:41:56
URL: http://magda.nu
Postat av: Ipse Cogita!

Magda:

Tack. Men jag menar att procedurer som fungerar, minskar stressen, inte ökar den.

2009-10-12 @ 09:51:43
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Syster Yster

Helt rätt, ett systemfel - i flyget (som alla ideligen skall jämföra vården med) skulle det inte vara möjligt att ett så stort fel sker. Men i vården arbetar endast übermänniskor som klarar av att utföra komplicerade behandlingar, räkna doser, svara i telefon, trösta, lägga om sår, ta emot nya patienter och samtidigt blanda läkemedel samtidigt, utan att ha hunnit äta lunch eller kissa. För så är det ju. Eller hur?

2009-10-12 @ 10:55:12
URL: http://isosorbidmononitrat.blogspot.com
Postat av: Kristina

"Här krävs procedurer enligt principen: kolla, kolla igen och gör en slutkoll. "



Exakt denna procedur blev vi instruerade i under min sjuksköterskeutbildning i tidigt 80-tal och den följde jag i alla år. Kanske neddragningar med tidspress/arbetsbelastning som följd ibland gör att sådant här missas? Jag bytte yrkesbana för 10 år sedan när pressen började bli orimligt stor.

2009-10-12 @ 11:59:10
Postat av: KgerM

I nämnda fallet var det en LÄKARE (enligt artikeln) och skillnad på 60 mililiter och 60 miligram är så stor att det INTE skall ske sådan förväxling.

Även om jag förstår att det finns stress-situationer på sjukhus, så är det MÄNNISKOR och inte "bilar" som det handlar om.

Skärpning!

2009-10-12 @ 12:04:02
Postat av: Ipse Cogita!

Syster Yster:

I grunden är det nog ett av de stora problemen, alla skall hinna med allt och det har aldrig varit smart. Det blir till att springa runt i ekorrhjulet. Och av egen erfarenhet vet jag att det går alldeles utmärkt att organisera verksamheten på sånt sätt att både större effektivitet uppnås (med bibehållen kvalitet) och att stressen minskar.

2009-10-12 @ 12:14:39
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: simon

Sorry men så enkelt är det inte. Det är en grov förenkling att likna vården med flyget eller formel 1 som i vården. En maskin är en viss modell och har ett visst antal som kan inträffa som man kan sätta upp algoritmer för. Varje människa är trots att de ofta är lika sin egen modell och kommer därför att kräva inviduella doser av mediciner och en individuell behandling. Det är även en stor skillnad mellan att vara minst fem personer som har var sin unika specificerade uppgift i pittstoppet mot att ta emot en människa i vården. Varje person som jobbar inom vården har ett antal arbetsuppgifter och ett antal patienter. Du har även det rent mänskliga att ta hand om. Mycket av kontrollen av ett plan sker när det står på marken innan det lyfter. Skulle något vara fel så behöver man inte lyfta planet. Så är det inte med sjuka patienter som kommer in för vård. De kan mer liknas vid plan som redan är i luften där något gått fel. Konsten är här istället att slängas in som pilot för ett helt okänt plan som har sin egen vilja där något redan är fel.



Visst behövs kontrollsystem men den här oförståelsen för de verkliga förutsättningarna är tråkig!

2009-10-12 @ 14:17:13
Postat av: Ipse Cogita!

Simon:

Tackar, men det är just för att det är människor inblandade som gör att man, så långt möjligt (!), måste standardisera så mycket det bara går. Allt för att undvika att behöva "ställa om" hela tiden.

Att man sen, som överallt annars, måste vara vaken på jobbet och tänka själv är självklart.

Sen kan man så klart inte ta efter andra verksamheter rakt av, anpassning till aktuell organisation måste ske.

2009-10-12 @ 14:58:24
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: anna

misstag sker, särskilt i rutinbitar där man inte tror att de ska ske....

men tröttsamt är det med alla besserwissrar som ska tala om hur flygplan fungerar eller dravel om formel-I eller kanske toyota just-in-time

har du jobbat i verkligeheten drar du inte de jämförelserna

2009-10-12 @ 16:00:51
Postat av: Ipse Cogita!

Anna:

Tack för din kommentar. "Misstag sker..." och det var väl därför vi skall ha procedurer som gör att det inte sker. Och jag säger inte att man skall ta efter hur flygplan fungerar, ej heller hur man gör i formel 1 och ej som Toyota "lean".

Jag säger titta på hur man gör där, översätt till den egna verksamheten och anpassa procedurerna så att det blir användbart.

Men det är såna som du med din inställning som gör att allt rullar på som vanligt, och då kommer också misstagen att komma om och om igen.



Och hela meningen "misstag sker, särskilt i rutinbitar där man inte tror att de ska ske..." är ju själva grunden att jag tycker som jag tycker.



Och ja, jag jobbar i den verkligheten och ja, jag ser felen, och ja, jag stöter på människor med din syn på tingen och nej, jag accepterar det inte!

2009-10-12 @ 16:32:57
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0