Mobbning – ny tillväxtbransch på G?

Det skapas ständigt nya affärsmöjligheter och det måste anses som tillfredställande. Men inte trodde jag att livvaktsbranschen skulle skjuta fart i skolan. Expressen och Aftonbladet beskriver idag att en familj skaffat en tränad livvakt för att eskortera sin 11-årige son till skolan och vara på plats i skolan eftersom grabben utsätts för våld och trakasserier.

Rektorn sägs ha en plan men han har uppenbarligen inte verkställt planen – och då lär inget hända.

Sånt här retar mig och gör mig förbannad och min kropp gråter. Det är ännu ett svek från vuxenvärlden. Det är vårt ansvar som vuxna att se till att ungarna får en uppväxt som inte präglas av våld – vare sig fysiskt eller verbalt. Om vi sviker den unga generationen så skall f...n ta oss i framtiden och det finns en chans att vi kan höra meningar som: "Ungdomarna är ouppfostrade...", "ungdomarna missköter sig...", "stryk skall de ha, de unga..." med mera.

Dessa meningar kommer att komma från samma pellejönsar som "uppfostrade" dem.

Det är skolans uppgift att såväl lära ut, som att fostra våra unga. Det finns – jo, faktiskt – de som hävdar att skolan enbart skall lära ut, och att uppfostran skall ske av föräldrarna. De som resonerar så är självfallet de som ALLTID tycker att ansvar ALLTID ligger någon ANNANSTANS!

Hur tusan hakar skall jag kunna fostra mina barn när de är i skolan hela dagen? Att jag som förälder har huvudansvaret för tjonkarna är alldeles självklart, men det innebär inte att resten av vuxenvärlden skall abdikera – vara sig det sker grejer i skolan eller annorstädes.

Barn skall skötas som: "den sista droppen vatten i öknen" (Ranelid) och ansvaret är mitt som vuxen!

Så var det med det!

Uppdatering:
Nu var frågan uppe på radion också. Och jomenvisst, värdegrund kom upp som ett dj...a mantra. Jag tror de jobbar så mycket med det så de glömmer att göra vad som anstår en vanlig, hygglig och tänkande människa. Jag spyr på ordet
värdegrund eftersom det blivit till något intet förpliktigande och en pappersprodukt. Släng papperen och kavla upp ärmarna och gå ut och var VUXEN!

Kommentarer
Postat av: Nabil El Alaoui Sossey

Jag ser att du skrivit lite om mobbning... intressant! Bra skrivet dessutom.Sluta aldrig blogga.



Jag skrev också två inlägg om just mobbning igår på min blogg. Det är bland det värsta som finns.



Här, check it out:



http://nyablondinbella.wordpress.com/2009/05/05/mobbing-ar-utan-tvekan-det-varsta-som-finns/



http://nyablondinbella.wordpress.com/2009/05/05/nar-vi-anda-ar-igang/

2009-05-06 @ 10:39:18
URL: http://nyablondinbella.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0