Lissabonfördraget – Tjeckien, Irland...?



Idag sa Tjeckien ja till Lissabonfördraget även om Vaclav Klaus, presidenten, tänker förhala det hela så gott han kan.

Nästa land till rakning är Irland. Men efter att ha tittat på ovanstående intervju så inser jag att klockan klämtar och demokratin flämtar. Det är klart att hela middivippen körs igenom, oavsett vad folkomröstningarna ger för resultat. Politikerna talar och talar om vikten av att alla engagerar sig, men de glömmer att tala om att de bara lyssnar och tar hänsyn till sina väljare, om vi tycker som förutbestämt är.

Jag har egentligen ingen synpunkt på själva fördraget – men sättet att idiotförklara oss väljare och människor – är ytterst graverande.

Gällande intervjuen ovan så är det tre saker jag inte gillar med den: inledningen, mitten och slutet (sagt av någon kloking, kan det ha varit G.B. Shaw?).

Och Margot Wallström vad kan jag säga om henne? Höjd till skyarna i gamla svedala men ärligt talat, hon är ingen kvinnlig Churchill precis. Når väl inte ens upp till hans fotknölar. Vad har hon åstadkommit, egentligen? Jag letar och letar men finner inte mycket – om ens något av dignitet.

Men, upplys mig gärna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0