Koenigsegg och SAAB
Nu börjar det hända saker. Koenigsegg går in (troligen) och "räddar" SAAB. Alla borde vara glada att rädda detta lilla företag som inte gått med vinst mer än två år de senaste tjugo åren. Men det är de flesta förståsigpåare inte. Ta Jonas Fröberg på SvD till exempel. Han säger bland annat så här:
"Men Saab hade mått bättre ihop med en stor bilkoncern." Var inte GM stort nog eller?
Och Robert Collin i Aftonbladet är inte nådig: "Men Christian von Koenigseggs geni snuddar obehagligt nära vid storhetsvansinne." Hård ord och kanske har han rätt.
Jan-Erik Berggren på Expressen är inte lika kategorisk: "Men som motorjournalist går det förstås inte att bortse från charmen med en Koenigsegg-inspirerad ny småbil från Saab. Klarar Koenigsegg /Saab de fem första åren så kan det gå."
Nu har vi alltså en SAAB-tillverkare som inte lyckats gå med vinst ever (hur går det till egentligen?), en glad entreprenör som gör få men mycket speciella bilar och äntligen kanske SAAB kan inse att framgången ligger i en smart nischning, inte i att tillhöra en stor koncern där märket försvinner ner i ett stort svart hål – såväl ekonomiskt som utvecklingsmässigt. Det senare är väl provat, Jonas (SvD)?
Jag hoppas på lite mera optimistiska tongångar från medierna framöver. Vad hela denna process behöver är lite glöd, lite djävlar-anamma, en drös med tillförsikt; inte en massa besserwissrar (som alltid vet och aldrig behöver ta ansvar!) som redan från början kör bilfan i diket!
"Men Saab hade mått bättre ihop med en stor bilkoncern." Var inte GM stort nog eller?
Och Robert Collin i Aftonbladet är inte nådig: "Men Christian von Koenigseggs geni snuddar obehagligt nära vid storhetsvansinne." Hård ord och kanske har han rätt.
Jan-Erik Berggren på Expressen är inte lika kategorisk: "Men som motorjournalist går det förstås inte att bortse från charmen med en Koenigsegg-inspirerad ny småbil från Saab. Klarar Koenigsegg /Saab de fem första åren så kan det gå."
Nu har vi alltså en SAAB-tillverkare som inte lyckats gå med vinst ever (hur går det till egentligen?), en glad entreprenör som gör få men mycket speciella bilar och äntligen kanske SAAB kan inse att framgången ligger i en smart nischning, inte i att tillhöra en stor koncern där märket försvinner ner i ett stort svart hål – såväl ekonomiskt som utvecklingsmässigt. Det senare är väl provat, Jonas (SvD)?
Jag hoppas på lite mera optimistiska tongångar från medierna framöver. Vad hela denna process behöver är lite glöd, lite djävlar-anamma, en drös med tillförsikt; inte en massa besserwissrar (som alltid vet och aldrig behöver ta ansvar!) som redan från början kör bilfan i diket!
Kommentarer
Postat av: Pezster
Riktigt bra! Speciellt det där med besserwissrarna!
Trackback