STIM in i dimman

Det är inte utan att jag njuter lite extra idag. STIM vill nu ha betalt om man spelar musik på jobbet (DN). Men det gäller bara arbetsplatser med fler än 40 anställda vilket jag tycker är synd. Jag som riktigt liten småföretagare hade sett fram mot en propå från STIM om att jag skulle betala. Den debatten hade jag gärna tagit och betalt hade de inte fått. 40.000:- per år för att ha radion på och skapa trivsel skall de ha och snacka om lättförtjänta pengar.

Men fortsätt gärna och gräv – sakta men säkert – er egen grav, kära STIM. Applåder vid jordfästningen kommer att höras över hela landet.

Och se så de ljuger: "Det är en del av vårt uppdrag att hitta de här arbetsplatserna så att våra uppdragsgivare, musikskaparna, får betalt." Så är det väl inte, det är väl upphovsrättsinnehavarna som får betalt?! Elvis till exempel får inte en spänn! Varför? Han är död, men upphovsrättsmaffian lever.

Visst skall det finnas regler inom det här området, men det skall vara ett system som är rättvist och idag har hela denna karusell snurrat utom kontroll, utom vett och sans och vinnarna är inte skaparna utan ekonomerna (som troligen i grunden är kulturlösa).

Så var det med det!

Kommentarer
Postat av: Joel

bra blogg!

2009-07-07 @ 16:01:55
URL: http://blueperry.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!

Joel:

Tack, det värmer.

2009-07-07 @ 16:04:16
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0