Tjänstemän – inte till tjänst

Jag har en gång trott att "tjänsteman" – både som ord och dess betydelse – beskriver: "att vara oss medborgare till tjänst" i olika frågor i en alltmer snårig värld av regler, förordningar och dylikt. I kölvattnet på den Gotländska röran visar det sig nu att det är inte myckt bevänt med den tjänstvilligheten, åtminstone på sina håll (DN, Newsmill, Newsmill).

Det verkar förekomma rena rama vilda västernfasonerna på länsstyrelsen på Gotland. Nu går företagaren Max Hansson ut och ger sin bild av hur det enligt honom går till när han och hans medarbetare har kontakt med tjänstemannamaffian, och om bara fem procent av det han skriver är sant, så är åtminstone mitt förtroende för dessa miniMussolinis kört i botten. Lite axplock:

"Hennes tjänstemän saknar allmänt hyfs, följer inte lagar och förordningar och tror att de kan uppträda hur som helst i sin anonyma tjänsteutövning."

"Då mina medarbetare senast haft kontakt med tjänstemän på Länsstyrelsen så knycklas våra ritningar ihop mitt framför ögonen på dem med orden "det här duger inte" Oförskämt! "

"Då möten bestäms med tjänstemännen så kommer vissa inte och en del kan avvika efter 5 minuter. "

"Då jag söker honom (Urban Westerlind) får jag besked om att han är på semester men för media ställer han upp i tid och otid på sin egen semester, allt för att vilseleda allmänheten."

"En detalj, men dock belysande: Då jag läste Länsstyrelsens beslut så var det bifogat en bild där Länsstyrelsens bil var inkörd på min ängsmark. Nu undrar jag om inte samma regler betr. terrängkörning gäller för Urban Westerlind och de 2 andra tjänstemännen som var med från Naturvårdsenheten."

Och vad handlar det om egentligen: "För mig är det helt obegripligt hur detta ärende kunnat få sådana här proportioner i media. Min ansökan om dispens avsåg en utbyggnad om 30 m2 på ett befintligt fritidshus, varken mer eller mindre." (min understrykning).

Det verkar finnas gott om småpåvar som gör allt för att djävlas med folk och det är väl deras sätt att få mening i tillvaron. Hemliga avlyssningar och tillika en allmän maktberusning och ett oetiskt beteende kan inte vara den roll folk i "allmänhetens tjänst" skall ha.

Och läser man sedan Gunnar Wiktorsson, expert på allemansrätt och strandskydd, så inser man än tydligare att det föreligger allvarlig kompetensbrist inom "tjänstemannakadern". Han avslutar sitt inlägg med:

"Bör då Max Hansson få rätt att använda sina bodar som gäststugor? Enligt proportionalitetsprincipen får en inskränkning i äganderätten inte vara mer långtgående än vad som är nödvändigt för att nå syftet med inskränkningen.
Är inskränkningen nödvändig? Min egen bedömning är att den inte är nödvändig, eftersom allmänheten fortfarande kan nå stranden. Max Hansson borde ha rätt att använda sin fastighet."

Detta innebär att experten på dylika frågor gör en bedömning, och tjänstemannalekmännen en annan och efter att noga läst allt som skrivits de senaste dagarna så finns det en hel del frågetecken kring hur tjänstemännen handlagt frågan, och i ljuset av det så tycker jag att klappjakten på landshövdingen – med där tillhörande avsked – varit i högsta grad osmaklig.

Och ordet "tjänsteman" med dess ursprungliga innebörd torde vara förverkat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0