Omskärelse – politiker tar ställning

Det är alltid bra att veta var man har sina pappenheimare, så nu vet vi var vi har folkpartisten Birgitta Rydberg (Svd). Hon tycker det är helt okey – för att inte säga väldigt bra – att stympa våra små pojkar och allt i religionens namn. Det får hon gärna tycka men hon skall inte få tycka det oemotsagd.

Hon tycker att debatten kring stympningen tar sig "märkliga uttryck". Vad är det för märkligt att tycka att det är uppåt väggarna att skära delar av snoppen på ett spädbarn som inte vet ett skit vad det är frågan om, och som definitivt inte kan ta hänsyn till religiösa (eller andra) skäl. Det är i grunden fel att föräldrarnas religiösa inställning per automatik skall överföras till nyfödda, icke tänkande varelser.

Och till detta: "Denna religiösa sedvänja har definitivt inget samband med den avskyvärda kvinnliga omskärelse som pågår i vissa länder." säger jag bara – vad är skillnaden? Varför blir detta en fråga om kön? Är det inte så noga med små pojkar eller vad menar hon?

Sen ber hon oss "Vakna upp!" Okey, jag är nu vaken. "Omskärelse har funnits i tusentals år och sker i hela världen." Vad har det med sakfrågan att göra – i Sverige? Att det uppenbarligen finns ett antal religiösa dingdongs runt omkring i världen, som tycker att skaparen gjort ett fel som måste korrigeras, innebär inte att svenska politiker skall stödja den ordningen. Och var står det att det måste ske vid späd ålder, inte vid myndighetsålder?

Det finns för övrigt bara 24 länder i hela världen som förbjuder barnaga, men här vill Birgitta till och med godkänna stympning, av religiösa skäl! Och vi är trots allt ett av de 24 länderna.

Sen blir jag lite rädd igen: "Men många föräldrar skulle nog dessutom uppfatta det som att deras religion inte respekteras. Låt religionsfriheten få råda även i denna fråga också i vårt land." Till detta kan jag bara säga: "I helvete heller!".

Ett spädbarn kan inte ha en religion och skall följaktligen inte påtvingas en av föräldrarna. Ett spädbarn skall till yttermera visso inte stympas av religiösa skäl utan skall själv, när de själva valt inriktning i livet, fatta beslut om borttagande av kroppsdelar.

Argumentet att "annars görs det av klåpare" köper jag inte. Dels skall det vara förbjudit, dels skall – till skillnad från idag – de som beslutar om omskärelse (föräldrarna) och de som gör ingreppet, dömas efter brottsbalken och de paragrafer som handlar om barnmisshandel – avdelning grov.

Tydligen kan vad tusan som helst tillåtas i religionens namn. Själv tänker jag starta en religion vars initieringsrit kräver att ett öra av en aktiv politiker offras innan man får komma in i flocken. Bedövning accepteras. Ingreppet sker utan godkännade från berörd politiker – allt i linje med nuvarande regler. Jag tänker börja med Birgitta.

Så, tassarna väck från kidsen!

Kommentarer
Postat av: Pezster

Hahaha... jag bara VISSTE att du skulle reagera på detta. Visst blir man paff? Jag har precis idiotförklarat ALLA som stödjer detta.

2009-08-04 @ 11:25:38
URL: http://whatsupsthlm.se/pezster
Postat av: Ipse Cogita!i

Pezster:

Det är idioter! Och tack!

2009-08-04 @ 13:13:32
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0