Ljushuvuden beslutar

Det är väl allom bekant att de gamla glödlamporna skall väck, förbud införs. Produktutveckling har jag i och för sig inget emot men det skall väl bli bättre och inte bara eventuellt bättre när nytt införs. Det borde vara som vid alla andra förändringar att man bara ändrar om vinsten är större än förlusten. Om man gör tvärtom, vilket i och för sig inte är ovanligt, utmanar man löjet.

När det gäller glödlamporna har det uppenbarligen gått för fort. Ljuset blir "skarpare", mera blått; de så kallade "varmvita" lamporna har inte mycken värme i sig, både ljusmässigt och värmemässigt; det är inte lätt att få tag på lampor som fungerar i olika "dimmers"; "uppstartstiden" är lång; och om man sparar energi är väl inte riktigt utrett, eller?

Om jag idag har lampor tända så får jag ljus men jag får också värme (största delen skulle jag tro). Denna värme påverkar (inomhus så klart) mina termostater så att min uppvärmning via olja, el, ved etc. blir billigare. Men jag har inte sett den parametern i alla uträkningar i miljö- och energiuträkningarna. Men jag mottager gärna en dylik.

Sen till min käpphäst — kvicksilver är förbjudit och det beroende på att det är farligt och därom tvistar inte inte de lärde — och nu skall kvicksilver in i vartenda hem. Miljömålet får ta över och då tillåter vi annars förbjudna ämnen, tillika livsfarligt.

Jag är mycket skeptisk.

(Expressen, Svd)



Kommentarer
Postat av: Micke

Javisst har du rätt! Energin som vanliga lampor idag tillför ditt hus ersätts med förbränning av olja med ganska dålig verkningsgrad.

Ungefär lika miljövänligt som att byta ut en elbil mot en gammal amerikanare från 60-talet.



Och eftersom kvicksilverånga är mycket giftig om en lampa går sönder, måste du vädra ordentligt. Alltså, fixa korsdrag mitt i vintern - undra hur mycket energi det tar...?

2009-08-30 @ 17:33:07
Postat av: Ipse Cogita!

Micke:

Tack och visst måste det väl vara så.

2009-08-30 @ 17:54:33
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag hade en diskussion med Energisparmyndigheten om hela denna historia, och det slutade med att de backade från en hel del av alla dumma påståenden de kommit med. Kolla gärna min blogg; Staufener.



Principen är densamma för alla elmanicker man har i hemmet. Om man har oljeeldning är det miljövänligare att ha manicker som drar så mycket ström som möjligt (förutsatt att värmen stannar i huset). T.ex. kylskåp, TV, m.m.

2009-08-30 @ 18:34:12
Postat av: Fredrik Bonde

Varmen i lamporna hjalper tyvarr inte mycket till med upvarmningen da de sitter i taket och varmen kommer att hanga dar / ga genom taket, for att de ska hjalpa till som ett element sa far du ha dem nere vid golvet.

Ang. forbud mot kvicksilver sa tillhor lagenergilampor en av flera produkter som ar undantagna forbudet.

om lampan ar av nar den slas sonder sa bildas ingen anga, man kan torka up kvicksilvret med trasa, sjalvklart sa ska man da ga me trasan till ett atervinnings stalle som kan ta hand av kvicksilver.

2009-08-30 @ 18:48:48
Postat av: Olle

Som konstnär (filmregissör) så lider jag av det fula ljuset från dumskallarnas påhitt. Det är måhända inte särskilt viktigt. Miljöextremisterna jobbar ständigt för att förfula landskapet med diverse vindsnurror odyl. Det som jag reagerar mest på är att det inte finns någon ersättare till glödlampan och i kalla Norden så är det ett nollsummespel eftersom vi nu måste värma upp våra lokaler med exakt samma mängd energi som glödlampan avger. Något som tokarna inte tänkt på är att det inte finns EN ENDA fabrik i Europa som producerar de sk lågenergilamporna och att ett containerskepp med lampor spyr ut lika mkt kolväten på en enda resa från Kina till Europa som 5 miljoner bilar gör på ett år. Då är inte resan dit inräknad. Containerskeppen drivs av sk svartolja, som svar på varför. Ännu en skrivbordsprodukt från dumskallarna som endast borde få besluta om cykelbanan runt sitt kvarter.

2009-08-30 @ 19:19:51
Postat av: Ipse Cogita!

Micke: Tack!



Fredrik Bonde:Tack!

Har ingen taklampa i hela huset.

Och en varm lampa som går sönder orsakar ångor!

Jag vet att det är ett undantag, men kvicksilver är faktiskt livsfarligt, så det undantaget är enbart till för att tillfredställa miljönissarna,



Olle: Tack,och om det är riktigt att det inte finns en enda fabrik i Europa som tillverkar lågenergilampor, då skall lurendrejeri läggas till idiotin!



2009-08-30 @ 20:31:51
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Sixten

Och nu det senaste:



De nya elmätarna som satts in lite varstans i landet, i alla fall i södra Sverige, där jag bor.



Jag undrade varför min elkonsumtion ökats i och med elmätarbytet. Först förnekades detta med någon kryptisk förklaring som jag inte godtog. Men det fortsätter ...



På olika sätt har jag de senaste åren försökt få ner förbrukningen med lägsta W-lamporna, frigolitblock i frys/kyl, inga standbyer etc. Och så plötsligt börjar allt dra mer - vid mätarbytet.



Jo, så fick jag veta att LÅGENERGILAMPOR PÅVERKAR DE NYA ELMÄTARNA SÅ ATT DE DRAR MER!



Vad säger ni om det?!

2009-08-30 @ 22:19:30
Postat av: Micke

Fredrik Bonde;



Du har rätt om du bor i ett hus utan isolering uppåt har ingen rörelse på luften i huset, och består av ett plan, samt uppvärms på något mycket miljövänligt. Annars är påståendet felaktigt.



I energisparlampor är det kvicksilverånga, mycket hälsovådligt om det kommer ut. Inte metalliskt kvicksilver som du kan torka bort.

2009-08-30 @ 22:52:39
Postat av: Ipse Cogita!

Sixten:

Tackar men WTF!? Skulle lågenergilampor sätta sprätt på elmätaren? DET kan väl inte vara riktigt!!??

2009-08-30 @ 23:19:34
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0