Från klarhet till klarhet




Inte nog med att 56% av våra journalister röstar på V eller MP, nu visar det sig att Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har tagit fram en rapport som visar att politiker närmare folket, kommunpolitikerna, inte tycker att forskningen är att lita på.

Då skulle allt vara frid och fröjd men det är det så klart inte. Ansvarig för undersökningen är "förvånad" och hon lägger sig också i vad som framkom "70 procent av de svarande tvivlar starkt på klimatförändringen".

Hon har säkert gjort sitt yttersta, Annika Carlsson-Kanyama som är forskningschef för klimat- och energifrågor på FOI och står bakom rapporten, för att ställa "rätt" frågor för att få "rätt" svar och ändå vägrade politikerna att ta åt sig villfarelserna.

Det verkar vara lite krut i de kommunala politikerna trots allt.

Sen verkar Annika vara fast i en djup källare någonstans och han kan inte följa hur klimatdebatten går just nu:
”observationer entydigt pekar på att klimatet förändras, och att de ledande klimatforskarna är helt överens om att den förändring som skett är i huvudsak orsakad av människan”. Det är jag som fetat.

Sen skulle jag nog se mig om efter en ny forskningschef eftersom hon har mage att säga:

"Jag kan bli arg på att det finns grupper som sprider uppfattningen att forskning om klimatet inte går att lita på."

Forskningschefen förbehåller sig alltså rätten att tala om att folk har fel när de uttrycker vad de tycker. Det till och med i en situation när hon själv är extremt dåligt påläst. Jag tror nog hon stampar med lilla fossingen av ilska också.

Och som vanligt, min gamla käpphäst, vad är en klimatforskare? Den titeln finns inte.

DN


Kommentarer
Postat av: Kent Lundgren

Även om klimatet ändrats mycket på jorden i ett geologiskt perspektiv är det värt mödan att i ökad utsträckning gå över mot förnyelsebara energibärare och därmed minska den ökade växthuseffekten som orsakats av utsläpp av bl a (främst) koldioxid. Den fossila oljan (och kol och naturgas) närmas sig sin produktionstopp ("peak"), så även av denna anledning måste vi gå över mot förnyelsebara energibärare.

Postat av: Thove

Jag måste säga att jag håller med dig i din kritik mot Annika... Personligen så anser jag att det viktigaste kanske inte är att bråka om klimathotet är verkligt eller inte, jag vet inte riktigt vad jag anser, men att man istället vidtar åtgärder. Dessa åtgärder behöver inte nödvändigtvis vara för klimatet, utan kanske mot andra problem i vårt samhälle. Även om vi människor har orsakat klimatförändringarna eller inte så är de kanske inte de mest pressande problemen idag...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0