Svensk klädkod "kränkande"



Inte mycket i blaskorna nu så här i sommartider. Men lite diskriminering kan folk säkert påstå sig vara utsatta för och visst är det så. Arbetsköparen säger  — långbyxa på ity det är vår klädkod, arbetssäljaren säger — vill inte, DISKRIMINERING!

Det är direkt sjukt att man över huvud taget kan ta ordet diskriminering i sin mun i ett fall som detta. Tyvärr kan dåren få rätt också eftersom diskriminering numera tycks vara ett normaltillstånd likaså att alla nuförtiden verkar vara kränkta av allt och alla.

Bananasland börjar det likna.

Men det är tillåtet att klä sig hur f...n som helst i detta land, speciellt på sommaren. En kille med alltför tajta nylonshorts, bar överkropp, slappt hängande mage, svettig och tillika finnig rygg tillåts stå före mig i systembolagskön vilket jag finner, om inte direkt kränkande, så i alla fall djupt osmakligt. Det är för övrigt inte könsbundet det här.


Jag bor i stan och då gäller långbyxor, skjorta eller pikétröja, strumpor och skor av sommarlätt slag. Att ranta runt i shorts med blottat överkropp tillhör stranden och de som inte fattat det skall ut på vischan. T-shirt kan godkännas om det är lite stil på den och utan en massa tramsig text.


Sen kan ju svensken börja uppföra sig lite hyggligt. Det tillhör god ton att haspla ur sig ett litet "ursäkta" när man tacklar mig av misstag. Men den svenska ursäkten numera är en elak blick eller på sin höjd ett litet löjligt "hoppsan".

Va´f..n då hoppsan!?

Var och käkade lunch idag med lite folk. Inte en, inte en, bemödade sig med att ge servitrisen ett snabbt tack, vare sig vid serveringen eller avplockningen. Vischan gott folk, vischan!

Vi frukosten på hotellet häromdagen när jag glatt vandrar in för att inmundiga min kopp kaffe och en liten rostat sak, tittar jag mig runt, framför mitt "morning" och som vanligt undrar svenskarna vad tusan problemet är med mig allt medans utlänningarna lika glatt ler mot mig och återgäldar mitt "morning".

Alltför många svenskar kan numera helt enkelt inte föra sig. Sommaren är värst. Förr var det korrekta ordet — tölp — på varelser vars hyfs ligger i linje med en speedad hockeyspelare.

SvD DN





Kommentarer
Postat av: Mo

Har själv reagerat på att svenskar aldrig säger hej. Eftersom jag själv spenderat stor del av min barndom utomlands så har jag vant mig vid att man, när man träffar folk (ovasett om det handlar om folk man inte känner), åtminstone säger hej/god morgon/god dag/god kväll. Svenskar verkar väldigt ovilliga att ens pressa ur sig ett hej när man träffas :(

2011-06-23 @ 08:48:53
Postat av: Ipse Cogita!

Mo:

Hej och tack!

Relationshantering och kommunikation är inte svenskens starka sida och då blir det så här. Men kul är det inte;)

2011-06-23 @ 09:30:26
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Gabi

Du har så rätt, så rätt. När man reser utomlands märker man skillnaden direkt. Svenskar är verkligen inte så artiga och vänliga som de vill tro, faktiskt. Ang killen som känner sig diskriminerad, tycker jag att det är så dåligt. När han blev anställd, borde han ha vetat vad som gäller. Om reglerna och klädkoderna inte passar, så får man hitta ett annat jobb. Svårare blir det inte, tycker jag.

2011-06-23 @ 10:06:23
Postat av: Ipse Cogita!

Babi:

Tack, och visst är vi dåliga på både kläder och uppträdande. Men danskarna är värre men de har dålig självkänsla;)

2011-06-23 @ 18:11:00
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!

Gabi:

Sorry, Gabi blev Babi. Ha en skön midsommar!

2011-06-23 @ 18:13:34
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Gabi

Tack, glad midsommar till dig också :)

2011-06-24 @ 00:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0