Föräldrarna bestämmer aborten

Nu har det kommit ett förslag i USA att blivande pappan måste godkänna eventuell abort (AB). Med andra ord ligger beslutsrätten inte enbart hos kvinnan, utan här skall konsensus praktiseras. Vid första anblicken så rycker jag till och tänker – va f..n?

Men sen funderar jag i banorna om detta kanske till och med är rättvist. Självfallet måste det i så fall till många "undantagstillstånd" och jag vet inte ens om förslaget är speciellt bra. Men där bakom, någonstans, kanske det ligger en annan viktig sanning (som alla tjatar om; helt korrekt) nämligen mäns och kvinnors gemensamma ansvar för våra ofödda kids.

Som det är nu är det bara kvinnan som har alla rättigheter och det kan synas lite underligt.

Nu kommer det väl en massa kommentarer om att det är kvinnans kropp och därmed hennes rätt att bestämma. Riktigt och enda invändningen till det skulle vara att hon i så fall kanske skulle ta ansvar och bestämma över den innan.

För visst finns det underligheter som påvisar att det idag är orättvist. Detta gäller i och för sig när ungen är född men ändå. Ett exempel är att om ett par är separerade men har gemensam vårdnad, så går alla papper från BVC med flera instanser automatiskt till enbart mamman. Varför?

Känslig fråga men min tanke for iväg och det må vara mig förlåtet.

Kommentarer
Postat av: annebertelsen.blogg.se

visst, det kanske blir mer rättvist, eller vad man ska kalla det. men hur kul är det för en tjej om hon är inställd på abort och det inte blir så bara för att killen säger nej? :P det är ändå mamman som ska bära på barnet, föda det samt amma det..

2009-07-23 @ 14:18:19
URL: http://annebertelsen.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!

annabertelsen:

Tack.

Svår fråga:)

2009-07-23 @ 14:33:41
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Jessica

Det kan aldrig bli någon annans beslut om jag ska vara gravid i nio månader, sedan föda och amma barnet. Jag har tre barn idag. Tänk om vi skulle separera och jag blir gravid av misstag. Då kanske jag blir tvungen att gå igenom en fjärde graviditet med allt det innebär. Min sista graviditet var jättejobbig i slutet och jag hade foglossningar, mådde illa etc. Dessutom var jag väldigt trött och orkade nästan inte med mina barn. Ska jag försumma mina barn och må dåligt i nio månader för att någon annan ska bestämma över min kropp. Hur går det med mina planer, jobb etc. Jag kanske äntligen kan satsa på mig själv lite och min karriär. Hur blir det med inkomstbortfall eller övriga kostnader? Betalar blivande pappan det? Fullkomligt horribelt. Sen blir det väl en massa illegala aborter istället med dödsfall som följd. Så länge det är mamman som är gravid, föder och ammar barnet kan aldrig någon annan bestämma.

2009-07-23 @ 18:55:49
Postat av: Ipse Cogita!

Jessica:

Tack för svar.



Som sagt ingen lätt fråga men...?! :).

2009-07-23 @ 21:24:42
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Josefin ståhl

Jag har tänkt lite på det där. Ju djupare man tänker på frågan ju svårare blir den. Men fortfarande så tycker jag att kvinnan ska ha det sista ordet, när det gäller abort

2009-07-26 @ 18:22:34
URL: http://jossestahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0