Sveriges problem djupa — även på sikt

 
Jag har skrivit om det här några gånger. Sveriges problem är långt djupare än vad som kommer fram. Vi har en ineffektivitet inom den offentliga sektorn som är nästintill otrolig. Det gäller sjukvård, skola, polis och hela middevitten. Inget parti, inget, tar tag i den frågan.
 
Det gäller politiker OCH myndigheters oförmåga att leverera. Allt skall regleras enligt någon myndighet. Den personliga friheten att utveckla saker och ting stryps. Regelverk skall till för den minsta småsak. Och väl att märka, Sverige fungerar trots dessa bromsklossar. Tack vare vad du gör och vad jag gör. Men det går sämre och sämre.
 
Min gamla käpphäst — sjukvården — har inte, kommer inte, att bli effektiv förrän du släpper loss de krafter som vet något — de som jobbar där. Min doktor har gått i pension. Igår skulle jag ha ny tid för årlig check-up. Den fick jag i november! Vårdcentralen är privat för övrigt. Tillgängligheten inom sjukvården är fullständigt urusel. Tänk bara att sjukvården i stort jobbar kontorstid! Fullständigt makalöst. Mig veterligen har kroppen ingen paus under nätter och helger. 
 
Nuvarande system, att ett gäng amatörer tror de kan lösa daglig drift genom regleringar, måste krossas. Inte justeras, krossas. Omstart av i stort sett allt är nödvändigt. Bort med allt och börja om. Ta en myndighet i taget. 
 
Sverige är, trots tron på motsatsen hos folk, ett under av ineffektivitet. Jag jobbar som verkamhetsutvecklare bland annat inom sjukvården. För något år sedan jobbade jag med en ortopedklinik. Väntetid 8 månader. Efter ett projekt (6 mån med arbetsgruppen, en gång var fjortonde dag) så kapades köerna till en vecka. Detta fick justeras på grund av smittorisker med mera till tre veckor.
 
Under tiden detta projekt pågick ökade produktionen trots projektets möten. Man ändrade efter hand, inväntade inte slutresultatet. I arbetsgruppen satt: SSK, USK, läkare, AT, SG och städpersonal. Cheferna gav enbart tillstånd, satte vissa nödvändiga gränser och fick månadsrapporter. I övrigt fick de sätta sig på händerna hur gärna de än ville in och störa. 
 
Personligen tror jag att alla svenska offentliga verksamheter kan antingen tas bort helt eller effektiviseras, med lugnare tempo och mindre stress, med åtminstone 25 %. Minst.
 
Men vad vet jag, jg har bara jobbat med det här i trettio år.
 
Och betänk: om till exempel SD skulle få 51 % så kommer hela den svenska modellen att finnas kvar och sätta käppar i hjulet. Andra politiska partier, hela myndighetssverige och galna medier som inte begriper ett skit.
 
Det är tid för Sverige att bli vuxet. Att sluta agera curlingföräldrar. Släpp folket och företagarna loss! Det är de som kan. Inte politikerbroilers eller myndighetskycklingar.
 
Just saying ...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0