Varför gör Mexico ingenting?

 
Jag måste erkänna att det enda jag riktigt vet om Mexico är det jag hört från goda vänners barn som jobbar eller har jobbat där. De har rört sig i de kretsar som kan betecknas som civiliserade och i de områden som är tämligen säkra. Sen vet jag att Mexico vill bygga en mur mot Sydamerika eftersom de har ett stort inflöde av folk med brottsliga avsikter, speciellt i drogbranschen.
 
Det har varit hur många analyser som helst kring murfrågan mellan USA och Mexico. För och emot. Det som sällan diskuteras är varför det plötsligt blivit USA:s uppgift att göra Mexico till ett land av lite större anständighet.
 
Jag kan förstå protesterna mot den norra muren för nu händer ju det att Mexico själva får behålla sina egna problem. Hitintills har en stor del av problemen vandrat över gränsen till USA. Lite som förr här hemma: Håll Skåne rent — släng skiten i Småland. 
 
De verkar oförmögna att greja sina egna problem; problem som inte verkar avtaga, snarare tvärt om. Lite som Sverige när det gäller problemlösning om än på ett annat plan. Hittills i alla fall.
 
Knepigt.
 
Breitbart
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0