Det rör på sig — måtte det nu bli rätt

 
Speciellt Polen och Ungern vill ha ett annat Europa. Ett Europa där Bryssel inte blir ett nytt Moskva eller liknande. De är båda, likt de andra i Visegrad4-länderna och de baltiska staterna, ytterst angelägna att Europa håller ihop men inte med piska utan med morot och respekt för alla involverade.
 
Hittills har Centraleuropas stater betraktat som något katten släpat in. Jag vet inte hur många lätt hånfulla kommentarer och kommandoran-liknande uttalanden jag fått stå ut med från Bryssels fjönt-elit. De är mycket åt det totalitära hållet. Något som nämnda länder är allergiska mot. Värst är så klart Tyskland och Frankrike som älskar att vara störst. Ligger i blodet tydligen. Varför det är populistiskt att tycka i vissa riktningar fattar jag inte alls. 
 
Jag tror det blir annat ljud i trumpeten nu när USA slår in på en annan väg. 
 
Måtte det bli rätt. 
 
Express
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0