Det är Tyskland vi skall se upp med

 
Det händer en massa framöver i Europa. Det har jag skrivit om förr men nu börjar det stå klart för mig att det är Tyskland som kommer att fälla avgörandet om vår närmsta framtid. Än en gång får man väl skriva.
 
Nederländerna, Frankrike med flera har visserligen lite på gång men det kommer inte att spela någon större roll i det hela. Även om Frankrike skulle få Le Pen som chef, vilket jag inte tror, så är det knappt en krusning i ett vattenglas.
 
Men om Merkelskan skulle få än mer totalitär makt och köra på som hittills då går det definitivt illa. Då sabbar tyskarna Europa än en gång. 
 
Så följ gärna vad som händer lite runt omkring, åtminstone med ett getöga, men ta fram den stora luppen och granska vad Tyskland hittar på. Åt vilket håll de tänker sig köra framöver.
 
För halvgalna tyskar skall man alltid vara rädd. Just nu lika rädd som för vad ryssen hittar på. Med Merkelskan vid rodret så kommer islam att få härja friare och det vill åtminstone inte jag. 
 
Tyskland — landet som styr Europas framtid. 
 
Document.no
 

Kommentarer
Postat av: Martin

Sabbar tyskarna europa än en gång? Läs historia om du ska göra historiska argument?
Första världskriget var inte mer Tysklands fel än någon annans.
Andra världskriget gjordes till ett världskrig av imperiet. En tredjedel av Polens territorium var före detta tyskt territorium. Som tilldelats Polen av segrarna i första världskriget. Det var oundvikligt att Tyskland skulle kräva tillbaka det. Och Tysklands krav var inte ens att få tillbaka allt territorium utan Danzig korridoren och att få tillbaka några tyska områden.
Men Imperiet gav Polen säkerhetsgarantier. Som Imperiet inte hade möjlighet att infria. Bara i syfte att eliminera en konkurrent. Så andra världskriget är minst lika mycket Imperiets fel.

Sen är ju anfallet på USSR förskräckligt i sin brutalitet. Men det var inte det som startade kriget. Imperiet gjorde en lokal konflikt till ett världskrig. Det hela är särskilt allvarligt eftersom Imperiet hade skapat den här konflikten med Versaile freden. Och eftersom Imperiet lämnade över Polen till USSR efter kriget. Och eftersom Tyskland erbjöd mycket generösa fredsvillkor efter Frankrike, varför tror du att Höss hölls i isolering under resten av sitt liv och troligtvis mördades när muren föll?

2017-01-15 @ 07:11:29
Postat av: Ipse%252525252520Cogita%252525252521

Martin:
Min oro kvarstår om vad som händer just nu. Med framför allt Tyskland. Jag är för övrigt stor älskare av detta land varför jag är extra känslig när ledningen monterar ner detsamma.
Jag kan nog min historia men jag tillåter mig att ändå göra jämförelsen eftersom det jag tänkte på var hur några få kan få med sig hela folket. Just nu jäser det dock i leden.

Att Tyskland efter WWI behandlades på ett sätt som gjorde att kriget egentligen fortsatte och blev WWII är självklart. Egentligen var det väl samma krig med en paus i mitten.



2017-01-15 @ 11:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0