Dansk tv just nu

 
Först lite om Trump och pressen. Tämligen balanserad debatt och resonemang. Ingen nedsabling av pressen, men viss kritik om hur Trump sköter sig. Lösningen är enkel — sköt jobbet som journalist via korrekta fakta hela tiden. Inga konstiga bilder eller felaktiga texter.
 
När Trump talar om folket går det tillbaka till Nixon som redan på 70-talet också hade sitt krig med pressen. Inget nytt således. Det nya är Trump själv. Han följer inte de regler som hittills gällt. Obama är för övrigt den president som förbjudit mest i historien gällande vad pressen får skriva och inte skriva. Censurbenägen. Nytt för mig. 
 
Medierna har dessutom tagit alltför mycket fel i prognoser hur det skulle gå i valet. Därmed, säger de i studion, är vi inom medierna också skyldiga till att klimatet är så kallt mellan makten och medierna. Vi gammelmedier är för övrigt också mindre och har mindre inflytande än förr. Sa man.
 
De ni, det får ni inte höra i den svenska debatten.
 
Nu går vi till våld. De går till Malmö för att begripa hur de enorma problemen ser ut. Enorma säger de, inte jag. Malmö är numera en delad stad. Liksom Sverige. Sociala projekt har misslyckats i 40 år. Kunde fungera i början. Fungerar inte alls idag. Samma projekt om och om igen startas och inte fungerar körs med en dåres envishet i repris.
 
Per Svensson, svensk journalist, påstår att sådana som jag som är oroliga  är dystopiska. Till det kan bara sägas att det är jag. Och jag kommer att få rätt. Det kommer att gå illa. Ekonomiskt och på andra sätt. Självfallet hoppas jag att jag har fel. Men eftersom det i Malmö, likt resten av Sverige, inte görs någonting vettigt för att komma tillrätta med alla problem inom en mängd områden så kan ingen normalt funtat människa ha en positiv framtidssyn. 
 
Men människor i drömvärlden som bor i välfärdsområdena verkar inte se hur det ser ut. Och varför görs det ingenting. Ingenting. Förutom det gamla vanliga som inte fungerar och som också får alltmindre medel för genomförandet. 
 
Att hålla näsan över vattenytan kommer inte att föra oss framåt. Tvärtom blir det tyngre och tyngre och risken är stor att vi sjunker.
 
Som vanligt profesionella diskussioner i dansk tv. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0