Ut med skallen!

Jag har ju stuckit ut skallen ett par gånger tidigare. Nu är det dags igen. Brexit fick jag rätt i, Trump likaså. Nu händer det lika viktiga saker i Europa: Nederländerna skall till val och där vinner Geert Wilders. Frankrike är på G och där förlorar le Pen, främst beroende på ett valsystem som jag inte begriper. 
 
 
Så småningom kommer tyskarna. Där kan det komma att stå mellan Merkel och den gamle EU-fanatikern Schultz.
 
 
I det fallet hamnar vi i det gamla klassiska valet mellan pest och kolera. Det får mig att tycka att Europas framtid kommer att i närtid avgöras av franska gamla stofiler och av tyska bakåtsträvare. Båda mäktiga och motståndare till en utveckling i Europa i en riktning som jag vill ha och känner igen.
 
Vad blir så kvar av EU? Ja, det blir väl Tyskland & Frankrike. Av Europa? Frankrike och Tyskland; Storbritannien; Visegrad4länderna; och resten. 
 
Ser virrigt ut. Personligen tror jag att EU, USA, Ryssland, Kina med flera har en hel del att reda ut. Den stora sorgen för mig personligen är att Europa förvandlas till en kontinent som enrbart måste kämpa för att behålla 
huvudet ovanför vattenytan, och inte har förmågan att simma framåt. 
 
Vilka råd ger jag till barnbarnet mitt?
 
Nu är både han och hans pappa några kloka typer så problemet är nog redan löst. Men visst är det hemskt när mina egna, inklusive mig själv, måste fly landet. Nu har vi lite tur; andra har flyttat och trivs såsom fiskar i vattnet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0