Hate speech & hets mot folkgrupp

 
Hate speech finns inte i USA. Ännu. Men i resten av världen så sitter det enväldiga domare och stryper yttrandefriheten. I Limhamn, där jag bor, har någon blivit förbannad och skrivit saker.
 
"... att araber är "inavels djur o underarter av människor" samt  "dom ska fan skjutas och kastreras".
 
Det där är tydligen förbjudet här. Så nu skall det åtalas. Har ingen aning om vad straffet kan bli men en slapp på kinden blir det åtminstone. Som vanligt i sosse-länder så blir det nog böter. De vill ha stålarna.
 
Nu skall man så klart veta att jag tycker språkbruket är trist och det för inte debatten vare sig framåt eller bakåt. Det som retar mig är att någon sitter och talar om vad folk får säga. Vilka människor tar sig den rätten och anser sig stå över andra?
 
Och när någon annan sätter sig på maktens tron, vad blir då förbjudet? Jag tänker Stalin, Hitler och liknande snubbar som i sin totalitära syn kunde förbjuda vad som helst och om man inte lydde så åkte man in. Eller brändes upp. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0