"Som om"-mannen

 
Vaclav Havel var en författare, dramatiker och politiker (Tjeckoslovakiens och Tjeckiens president). Han har bland annat skildrat de "maktlösas makt" i en diktatur. Han sa: det gäller att leva "som om". Det innebar att leva "som om" det kommunistiska Tjeckoslovakien vore att alldeles normalt land som undertecknat alla konventioner om mänskliga rättigheter. Detta har jag lärt mig från Kjell Albins bok Låt mig få städa klart!
 
Jag tycker vi i Sverige för närvarande måste leva "som om" vi vore ett normalt land. Vi får, likt förtryckta gamla kommuniststater, låtsas att allt är normalt.
 
Om vi inte lever så vinner troligen alla stollar som ser till att vi i realiteten är ett ytterst knepigt land utan moralisk kompass.
 
Vi, alla normala människor, får alltså handla utifrån begreppet "som om". När feminister, politiker och totalitärmedierna med flera vevar på med allt underligare utspel så gäller det att ager utifrån vad som är normalt i ett normalt land, "som om" vi är just det. Normalt.
 
Som när svarta i USA på 60-talet gick på fik och åkte buss enbart för vita  "som om" USA var ett normalt land.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0