Hen i alla lägen

 
Hen har inte riktigt slagit igenom ser jag. När man söker på nätet så får man 36 miljoner träffar. Alla verkar vara på höns likt ovan. Det är nog så att man inte kan få fram bilder på det svenska hen
 
Men ordet smyger sig in i språket. Problemet med det är att inte ens lärarkåren har fattat hur det skall användas och när. I en kommun nära mig går sonsonen i skola. Läraren ville kommunicera något med pappan, sonen min. Det handlade om sonsonen, inget generellt budskap. Under hela konversationen använder "läraren" ordet hen om sonsonen. Sonen blev förbannad och skrev att hen är en han. Det är nya tider nu skrev läraren.
 
Man kunde ju ge sig fan på att just lärarna skulle använda det nya ordet fel.
 
Förfallet finns således även i det lilla. Idag.
 
Jag har dessutom märkt att "journalister" också emellanåt kör med hen när det skall vara han/hon.
 
Nu skall jag, henen, ut i hönsens förvirrade värld och försöka få någonting gjort.

Kommentarer
Postat av: Mats D

Jag tycker att sonen skulle be den där läraren att dra åt xxx.... Och ordet kan läraren ta med sig dit.

2016-03-19 @ 12:14:25
Postat av: Ipse Cogita!

Mats D:
Sonen rekommenderade en lång resa till varmare trakter, och det snabbt. Så den biten är avklarad;)

2016-03-19 @ 14:58:59
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0