Var lite spontan!

 
Idag har jag trädgårdat lite, varit vid havet, handlat och kört runt lite på nätet. I vårt hem står tv:n på i köket hela dagen. Jag vet ingen som direkt tittar men den mal på. Det skall vara så. Oklart varför. Dagen har framlöpt lugnt och sansat.
 
I morse slog det mig, när jag hörde lite från TV4 (hustruns val, absolut inte mitt) från köksteven, att svensken idag lever i en konstgjord värld. TV4 hade gjort lite nedslag i det svenska firandet av nationaldagen. Där fanns ingen spontanitet utan enbart påklistrade schabloner likt: se två afghaner, oj vilken bra svenska, spelar ni verkligen fotboll, tillsammans!, så här skall det vara, alla kommer överens, jättekul och så vidare. Krystat är bara förnamnet.
 
Det är ofta så numera. Man kan inte samtala på riktigt. TV4 kunde ju valt att bara visa hur firandet gick till. Punkt. Nej, här skall det minsann visas vad de tycker är bra. Ingenting alls om nationaldagsfirandet, det fick Herman Lindqvist ta i studion (där en något förvånad programledare fick en aha-upplevelse när hon fattade vad det handlar om).
 
Det verkar vara stört omöjligt att bara leva längre. Man måste först plocka fram en mall. Vad skall sägas? Vad får sägas? Har vi tillfredställt alla? Invandrare? Feminister? Jämlikhetssträvare? Yttringsnazister? Etc. Vid tveksamhet kör säkra kort. Skriv folk på näsan vad de skall tycka.
 
Uttrycket Var spontan! är en motsägelse. Så är hela landet idag. Alla kör efter godhetschecklistan och prickar av. Ingen spontanitet och glädje där inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0