Övervakningen fortsätter (och lite annat)

 
Att ha digitala valutor som enda betalningsmedel är ett bra sätt att hålla koll på medborgarna. Vi vet redan hur det gick på Cypern.
 
"Morgonens beslut om att spärra alla bankkonton på Cypern och i praktiken konfiskera en del av pengarna riskerar att skapa förnyad oro.
  För nu står det ju klart, att den som har pengar på en bank inom eurozonen inte kan lita på att pengarna är säkra. Frågan är om spararna i till exempel jättelandet Spanien litar på europolitikernas försäkringar, att Cypern är ett engångsfall." (SR)
 
Det handlar om att ha kontroll på alla pengar, det handlar om att övervaka vad vi köper, när och var. Det handlar ytterst om att när det blir ont om stålar i statskassan så går man helt lugnt in och snor stålarna.
 
Den som tror annat är fullständigt naiv (det är många numera).
 
Och tänk vilket maktmedel staterna får när de digitala systemen inte fungerar av olika orsaker. Då kommer hela nationer att sitta på pottkanten.
 
Tills vi hittar vettiga motmedel (det kommer fiffigt folk att fixa) så gäller — ANVÄND KONTANTER ofta.
 
Jag tankar på ett kort. That’s it. Resten sker kontant. Jag går så långt att jag aldrig skulle få för mig att använda autogiro. Dels på grund av en massa strul en gång när det INTE skulle dras några pengar, dels skulle jag aldrig få för mig att lämna över kontrollen till någon skum typ bara för att den vill det.
 
Uppror tack! Mer egenkontroll.
 
Egenkontroll blir viktigare och viktigare inom alla områden. Jag bor i ett hus från 1962. Det var före min botid. Det eldas fortfarande med olja. Fullt okey även nu eftersom jag har en synnerligen väl fungerande öppen spis som värmer hela huset. Oljeåtgången stannar därför på en kubik per år. Resten värms med ved eller annat och det får jag nästan gratis.
 
Nu kommer ju pannan att paja vid tillfälle. Några nya oljevarianter finns inte med vettig verkningsgrad. Då har jag två alternativ: anslutning till fjärrvärmenätet eller någon form av värmepump. Det är nu egenkontrollen kickar in.
 
På 70-talet var det energikris och då vet jag att i vårt område drog fjärrvärmeföretaget ner på värmen så att det inte gick att få den temperatur man ville i gatan. Utom i mitt hus där ägaren eldade glatt och vandrade runt i kalsongarna.
 
Det blir värmepumpsvarianten.
 
Egenkontroll, under radarn, handla först — fråga aldrig, håll tyst, sköt dig själv med mera är viktigt i dagens rufflarsamhälle. Osolidariskt?
 
Det får du fråga politikerna och facket om.
 
NyTeknik
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0