Skumt, skumt, skumt

 
Malmö, kommunen utan egna pengar så det räcker, vill bygga hyrcykelstationer; på gatan. Detta stör så klart trafiken med bilar. Det är det Malmös politiker vill. Störa bilister. Om man ville ha bort bilisterna från stan så kunde de väl förbjuda bilar, svårare än så är det inte. Men det blir knepigt av många olika skäl därför djävlas man i stället.
 
Vissa saker är tramsiga, 40 km/tim i stan slår man sig för bröstet att man infört (vem kan köra fyrtio i stan med allt smalare gator och gupp?).
 
Det skumma med den här cykelstationen är att femtio meter bort ligger Malmös tråkigaste torg. Ingen aktivitet (förutom bondens marknad ett par gånger om året), gott om plats och en ful kiosk. Varför cyklarna skall vara på gatan är faktiskt obegripligt. Måste vara för att djävlas. Gott om plats som synes. Femtio meter bort:
 
 
Malmö är intressant när det gäller bilar och cyklister. Där jag bor har man på Elinelundsvägen smalnat av gatan för att bredda cykelbanorna. Nu har cyklarna och gångarna mer yta än bilarna. Kan ju tyckas smart men problemet är att jag nästan aldrig ser några cyklister. Inte några. Stor ombyggnad till ingen nytta.
 
Jag förstår varför. Vi som cyklar gör det inte på den vägen. Det finns utmärkta cykelleder i närheten som är betydligt trevligare. Malmös cykelstråk är redan alldeles utmärkta men lik förbannat skall det klagas. Jag cyklar mycket, på egen cykel, och problemet är inte vägar och framkomlighet; det är risken för stölder. Att ha en elcykel i min stad avrådes å det bestämdaste.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0