Tillbaka till urtiden

 
Jag skall inte trötta er med Heddans tirader om miljön. Det är det gamla vanliga om bilens fara för liv och lem. Hon fortsätter till och med att hävda att bilens fasor är männens fel. Gäsp.
 
Men det intressanta, som vanligt, är att hon verkar i en region som måste anses vara den bästa vad det gäller kollektivtrafik. Att gnälla på bilen går an när man faktiskt har andra alternativ. Och många alternativ.
 
Nu är Sverige lite större än Stockholmsregionen. I somras var vi hos goda vänner utanför Kristianstad. Nästintill cykelavstånd från stan. Dock inte vid oväder eller vinter. Där kör alla till jobbet i stan i egen bil. Varför? Turtätheten inom kollektivtrafiken är anpassat till forna tider, troligen 1800-tal.
 
Och detta i det ytterst folktäta Skåne. Skulle sen Heddan och hennes polare åka till andra delar av Sverige, Norrland till exempel, så skulle det bli annat ljud i skällan. Eller kanske inte. De är mer än lovligt insnöade, Heddorna.
 
Det finns precis hur många allvarliga problem som helst i Sverige idag att ta tag i; och man kan ju undra varför kön och bilar placeras överst på vissas prioriteringslista.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Joacim

Själv så tar jag alltid bilen, att åka kollektivtrafik för mig till jobbet tar ca 2,5 timmar, att åka bil tar ca 20-25 minuter (samt att jag i regel behöver bilen i tjänsten varje dag).
Hade en diskussion nyligen med en miljömupp, han menade då att jag kunde ju trots allt ta något annat jobb alternativt flytta. Mycket vettiga individer!

2016-08-18 @ 11:57:32
Postat av: Ipse Cogita!

Joacim:
Man skulle ju kunna vända på det där. För att ha åsikter skall miljöstollar tvingas leva ett år i glesbygd (eler Vä). Alltså flytta och byta jobb.

2016-08-18 @ 12:07:00
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0