Privat. Aj, aj, aj!

 
Det var inte bra. Ett privat boende med 100 % nöjdhet. Nu vaknar säkert någon politiker och undanflykterna kommer att hagla: beror på hur man mäter, ett litet boende (27 platser) och så vidare. Men si, det är de privata som genomgående har högst kvalitet. Misskötta omsorgsföretag finns överallt, men främst inom den offentliga sfären.
 
Tro mig, jag har jobbat mycket med de här frågorna.
 
Sen skall det nämnas att det finns fullständigt lysande offentliga boenden också. De har alla som kännetecken en professionell chef som kan leda. Och räkna.
 
SvensktNäringsliv

Kommentarer
Postat av: Bosse J

Precis som om det inte skulle finnas många exempel på fruktansvärt misskötta privata äldreboenden!
Marknadsfundamentalisternas religösa uppfattning att om allting bara privatiseras så blir allt fanatstiskt bra, är bara ett tecken på antingen extrem dumhet eller girighet.

2016-08-02 @ 14:33:33
Postat av: Ipse Cogita!

Bosse J:
Jag tyckte jag skrev att misskötta boenden finns överallt. Jag skrev också att det är ledarskapet som avgör, oavsett var.

2016-08-02 @ 14:39:52
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Bosse J

Det är väl bara det att så fort jag hör om förträffligheten med privatiseringar och konkurrens så står nackhåren rakt ut på mig.
Vi har sett många exempel på där man driver t.ex. äldreboenden enbart i vinstsyfte oavsett vilka konsekvenserna av det kan bli.
I Växjö mässade främst moderaterna om hur väldigt mycket mer effektivt länets busstrafik skulle bli om vi bara privatiserade den. Första årsskiftet efter att privata aktörer tog över länstrafiken så höjde man priserna med 18%. Jag mailade moderaterna i Växjö om vad de ansåg om den här sortens "effektivisering" och fick givetvis inget svar :-)
När vi gick med i EU så svammlade man om hur mycket effektivare och bättre det skulle bli med konkurren.
Svenska åkerier är numera i stort sett nerlagda allihop, DHL och Schenker dominerar hela Europa. Våra svenska varumärken köps upp av multinationella massiva företag med omsättningar som hela länder. GB glass, Slotts, Gevalia och i stort sett all fettillverkning är uppköpt av dessa företag. Lägg till GMO och patenterade grödor och vi ligger snart helt och hållet i händerna på dessa psykopatkontrollerade företag.
Vatten skulle heller inte vara någon mänsklig rättighet om Nestle eller Bechtel fick råda.
Det blev lite långt det här :-), men det här är fullständigt åt helvete som jag ser det.

2016-08-02 @ 16:51:53
Postat av: Ipse Cogita!

Bosse J:
När jag jobbat med verksamheter som skall gå från offentligt till privat så har jag sedan länge lärt mig att kommuner m.fl. är urusla på att upphandla. De säger alla att de ser till helhetsbilden men jag vill påstå att ekonomin får alltför hög vikt i vågskålen. Detta förnekas men jag har sett många. många exempel på det.

En upphandling värd namnet skulle lösa vissa av problemen. Sen finns det en fråga till som aldrig fungerar som den skall — uppföljning och utvärdering. Den är undermålig i de flesta fall.

Sen vill jag påstå att ledarskapet, både offentligt och privat, är av avgörande betydelse. Då menar jag det goda ledarskapet. Som gynnar och utvecklar alla inblandade. Genom alla mina år i hundratals företag så är detta den enskilt viktigaste faktorn. Kan också meddela dig att på min topp tio-lista över chefer med outstanding performance så är sju inom det offentliga. Fem kvinnor för övrigt om det nu har någon betydelse.

I mycket av du skriver håller jag med. Du skall ha tack för vettig diskussion. Har varit lite på Twitter idag — där kastas mest råa ägg!

2016-08-02 @ 17:06:54
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0