Kvotering är inte lösningen

 
Den viktigaste orsaken till att kvotering är trams, är att politiker inte skall ta över äganderätten. Dessutom visar Nima Sanandaji och Karin Svanborg-Sjövall att Norge inte lyckats med statlig inblandning:
 
Den statliga inblandningen i val av bolagsstyrelser i Norge har inte på något meningsfullt sätt främjat kvinnors karriärer och åtta år efter att lagen tillkom har inget av landets största bolag en kvinnlig VD."
 
Nu har jag inte läst klart boken The Nordic gender equality paradox men det står klart att alla försök till statlig styrning inte gör att fler kvinnor blir chefer eller liknande.
 
Vi är dessutom klart sämst i hela Europa när det gäller att lyckas (som jag skrev om här). Oraken till denna skämmiga katastrof är troligen vårt sätt att inför vår välfärdsstat. Men till det får jag återkomma när jag läst boka.
 
Dagens Samhälle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0