Jag har blivit med ny bok

 
Boken heter Romer i Sverige och är skriven av Karl-Olov Arnstberg. Jag vill helt enkelt veta lite mer om romer, som det numera heter. Redan där blir det knepigt eftersom den grupp som heter sinti inte vill kallas romer. Det var därför vi införde ett samlingsbegrepp en gång — zigenare.
 
Men nu får vi acceptera att ordbytarmaffian lyckats så romer är det, även om de inte är det.
 
Jag har precis börjat läsa men det står redan klart efter ett tiotal sidor att inte många som snackar om romer vet hur den kulturen fungerar. Det är ack så mer komplicerat än vad gemene man tror. Och att jag som ickerom, gadjo/gadje, inte står högt i kurs i romlägret verkar redan klart.
 
Nu skall jag ägna helgen åt att höstfixa trädgården, ta in lite sommarmöbler, stapla upp vinterns ved och ta in vattenslangarna.
 
Jag skall dessutom läsa denna bok så jag förstår lite bättre. Det kanske fler skulle göra. Läsa lite mer, förstå lite bättre menar jag. Speciellt politiker och journalister. De verkar idag närmast illitterata.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0