Hur flat kan man bli innan man blir platt?

 
Om kåkstaden i Malmö har jag skrivit några gånger. Jag har varit där ett antal gånger senast i fredags. Det är en slum. Punkt. Jag vill inte orda mer om det just nu, jag skall strax gå och sussa. Men jag såg Uppdrag granskning ikväll. Han Josefsson ville intervjua. Kolla läget.
 
Viktiga fakta innan tramset: marken är ockuperad av "romer". Den privata ägaren har försökt bli av med de boende men "lagen" säger nej (hur nu det är möjligt).
 
Josefsson knallar in med någon form av tillstånd från markägaren, jag uppfattar att det är muntligt. Det går bra några sekunder sen börjar tramset. En tjock gubbe avbryter intervjun eftersom han inte gillar läget. Efter ett tag dyker det upp en ung slyngel, som inte bott i lägret länge, och säger: här får ni inte filma, ni måste ha tillstånd av markägaren.
 
 
 
Det har vi säger Josefsson. Jag vill ha papper på det, säger gangstern. Josefsson knallar iväg och fixar tillstånd och gangstern säger okey, ni får filma.
 
Min poäng torde stå klar: här har vi att göra med folk som ockuperat privat mark som sen kräver tillstånd för filmning från markägaren. Som inte vill ha dem där.
 
Om jag inte bloggar i morgon så beror det på att jag blivit tokig.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0