Helt plötsligt och i tiden

"Vi står upp för medmänsklighet och humanitet. Vi tar avstånd från alla former av hat, hot och rasism."
 
Jag är egentligen djupt imponerad. Det framstår nästan som om det är 100 kändisar som står upp för medmänsklighet och humanitet; tillika att de tar avstånd från hat, hot och rascism. Det gäller att glida framåt på nuvarande våg.
 
Alla jag känner ställer upp på på samma ord. Inget nytt där alltså.
 
Men jag har också ett par vänner som tänker, inte bara känner. De sliter sitt hår i förtvivlan över att ingen studerar nuvarande folkomflyttningsproblem på riktigt. De får hjärtsnöp när politiker klämmer till med att vi kan ta 30 miljoner människor hit (Lööfskan), eller att Reinfeldtaren, troligen svårt berusad, hänvisar till att vi har plats. Med mera i ett ständigt imbecillt flöde.
 
Det finns forskning. Det finns folk som kan. Men varför bekymra sig om fakta. Kör med hjärta och magkänsla och tro gärna att det löser problemen. Jag tror faktiskt att de tror att det är så det funkar. Låt hjärnan ta semester parollen.
 
Jag upprepar: det finns folk som forskat i åravis i dessa frågor och har svar på hur man skall göra och tänka; dessutom hur man inte kan göra om man vill undvika kaos.
 
Jag ser med spänning fram till hur dessa hundra, likt mina bekymrade vänner, kommer med konkreta förslag hur vi hanterar situationen. Jag tycker nog att flosklernas tid är över. Vi måste ha folk med etisk och moralisk resning — på riktigt.
 
Och folk som ställer upp på felöversättningen — allas lika värde KAN INTE ha satt sig in i vad det betyder. En ann är så god som en ann. Nix. IS skall alltså jämföras med de 100 i DN-uppropet. Skulle inte tro det.
 
Den absolut värsta kommentaren fick jag av en god vän när vi diskuterade denna värdefråga: "men nu är du dum, du vet ju vad man menar". Tjolahopp! Ord devalveras. Betyder något annat. Jag blir kränkt (ett annat kapat ord till intet förpliktigande).
 
Trots det, vi är fortfarande mycket goda vänner.
 
DN
Fnordspotting

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0