I vår tid men i ett annat land

 
HAX
 
Jag är svårt förtjust i Johan. Som GW skulle säga. Inte i Johan kanske, vad vet jag, men det där med svårt förtjust. Idag lyssnade jag på Johan i ovanstående podcast. Det är ett resonemang kring Hayeks bok Frihetens grundvalar.
 
Det slår mig att anglofilen Johan är en främmande fågel i Sverige. Han för resonemang som skulle få honom att vara daglig gäst i fransk tv. Inte engelsk numera, men i fransk. De gillar folk med bildning i bagaget. Engelsmännen verkar tappa det här med resning, bildning och god formuleringsförmåga; fransmännen vårdar det.
 
Att Johan klarar sig i svenska medier och dessutom släpps fram tämligen frekvent beror så klart på att han är påläst, bildad och tänker i banor som andra inte riktigt hänger med i. Dessutom är han sympatiskt lågmäld. Och som han skriver.
 
I vårt land verkar Mellin, Virtanen (eller vad han heter), Helin, Mattsson, Åsa och alla de andra ta plats via högt röstläge och bristande bildning.
 
Jag föredrar verkligen Johan Hakelius.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0