Dags för bildningsresa

 
Magnus Norell är terrorforskare med mera. Han kan det här med IS och allt annat struligt som finns i Mellanöstern och kalifat och fan och hans moster. Jag har kommit till sidan 68 (av 222). Redan nu kan jag säga att här finns kunskap att hämta. Jag betraktar mig inte som en ren idiot på ämnet men oj vad här finns att lära.
 
Magnus Norell
Jag ger er två små citat som båda visar hur snett på det våra politiker är:
 
Sidan 52:
"Det intressanta med artiklar som den ovan nämnda är i första hand att den tydligt visar att IS hela tiden haft  (och har) en klar och tydlig insikt i hur den politiska debatten fungerar och ser ut i Väst, inte minst i USA. Det är viktigt för att förstå hur tänkandet bland de ledande individerna i IS faktiskt ser ut. Det ständiga påpekandet från västliga ledare att IS främst är en terrorgrupp med mordiska avsikter och inget har att göra med islam eller religion klingar allt ihåligare, och med mer eller mindre sofistikerade artiklar som den ovan redovisade ger exempel på, kan IS visa på att man ofta ligger ett eller flera steg före i propagandakriget." (Jag har fetat).
 
IS lurar skitarna av oss med andra ord och vissa i Väst spelar med likt glada idioter.
 
Sen blir det dystert (sidan 55/56):
 
"Den historiska process som Mellanöstern nu är inne i handlar om vilken sorts politisk islam som skall dominera, och eftersom de båda huvudkontrahenterna inte vare sig eftersträvar pluralistisk demokrati eller är speciellt vänligt inställda till Väst, betyder en seger för ena parten inte någon fördel för Väst, eller någon form av framgång för befolkningen i området."
 
Att Wallströmskan, som högsta hönset i frågor som dessa i vårt land, skulle kunna greppa det här kan du, som det hette när kidsen mina var små, fetglömma. Löfven och hans vice och alla övriga politiker i landet har inte riktigt kläm på de här stora tunga frågorna. De är inte insatta och de kör enbart på med akututryckningar, intet om framtiden i vår tids kanske viktigaste fråga.
 
Romsonskan håller så klart inte med. I hennes lilla värld står klimatets utveckling över alla andra frågor, precis som om hon vet något om det eller kan påverka det.
 
Tillägg (jag glömde en grej):
 
De som vurmar för att Turkiet skall in i EU bör nog studera det landet lite mer. De är ett av de länder som stöder IS. Sånt vill vi inte ha. Och när skall debatten handla om kanske det viktigaste problemet i regionen, Iran.

Kommentarer
Postat av: Tommy Karlsson

""Romsonskan håller så klart inte med. I hennes lilla värld står klimatets utveckling över alla andra frågor, precis som om hon vet något om det eller kan påverka det.""
Nja sitta med vid makten är väl det mest viktiga och sen miljön en bit efter som tvåa.
Och sen gäller ju miljöfrågorna inte henne och hennes familj (giftig färg/osv)

2015-11-29 @ 02:36:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0