Medveten satsning

 
Självfallet skall vi åka kollektivt (sägs det), bättre för allt (säjs det) men det kommer att kosta (sägs det, efter valet). Allt är som vanligt. Det tycks vara följande formel som gäller: gör som vi säger så blir allt bättre och vi får in en massa stålar. ("Dagens Opinions uppgiftslämnare berättar att ytterligare prishöjningar är att vänta "längre fram".)
 
Nu är priset bara en del av problemet. I Malmö kan man åka buss. Innan utnyttjade både jag och hustrun den möjligheten för det var både bra och praktiskt (och till rimlig kostnad). Bussarna körde dessutom där folk bor.
 
Typiskt grön Malmöbuss
 
 
Nu har jag inte satt min fot på en buss sedan lång tid tillbaka. Man har nämligen kommit på den geniala idén att inte köra där folk bor; man kör runt området. Vid förfrågan varför man inte kan ta bussen i närheten av där man bor så blir svaret — miljön, samt svårt för chaffisarna att behöva lotsa sig igenom bostadsområdena.
 
När man då lite lugnt påpekar att de kört så i tjugo år så backar man från chaffistramset och "vrålar" — tänk på miljön!
 
Nu kör man på breda vägar runt hela området där vi resenärer inte bor. Smart.
 
Nu gör det inte så mycket. Jag har bil. Jag kör den. Jag bryr mig inte om miljön alls längre. Det får så klart konsekvenser. Innan var jag i centrala Malmö flera gånger i veckan. Numera sker det två gånger om året dels vid tandläkarbesöket, dels när tandhygienisten skall plåga mig.
 
Alla verkar nöjda.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0