Avståndet mellan golvet ...

... och beslutsfattarna verkar vara stort.
 
 
Ingen med någorlunda intresse för framtiden i Malmö stad (i Sverige också för den delen) kan ha undgått att vi har problem. Värner Rydénskolan har varit ett sorgebarn så länge jag kommer ihåg; inget nytt på den fronten. Jag är lekman och följer stadens utveckling via vissa medier, bloggar och även via mina egna promenader runtomkring.
 
En som borde stå på tårna hela tiden verkar lite blasé, sossen Anders Rubin, högsta tuppen för skolorna i stan:
 
"Jag har hört talas om stängningen men har inte fått mer information, säger han och har fått intrycket att det nog bara handlar om en dags stängning.
–  Det har visst hänt vid några tillfällen tidigare, så det är inte helt ovanligt.
Anders Rubin förklarar att det inte är grundskoleskolnämnden och kommunens högsta politiska ledning som ska agera.
–  När det gäller arbetsmiljö så är det väldigt noga att varje led i organisationen vet vad den gör. Detta har vi delegerat till skoldirektören, som i sin tur har delegerat till nästa nivå. Det är där besluten tas om vad man ska göra och inte göra.
– Vi kommer säkert att bli informerade i nämnden, men det är inte vi som agerar och har det delegerade ansvaret, säger Anders Rubin."
 
Herr Rubin har alltså huvudansvaret för Malmös skolor. Som ni ser av det av mig fetade orden så innebär detta, i denna ytterst känsliga fråga att: inte tillse att man är välinformerad (märk väl, detta har pågått länge i min stad), det är vanligt att man stänger lite då och då!, delegationsprinciperna har utformats så att ingen blir ansvarig på sluttampen och Rubinen hoppas på info och verkar inte tänka sig att agera.
 
Håll i hatten!
 
SDS
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0