Midsommaren tog på folk

 
 
Vi hade gäster under midsommaren. Ett par skulle ligga över i gästrummet där vi precis placerat en ny bäddfåtölj som komplement till ett sovskåp. Resårbotten var perfekt men krävde en bäddmadrass som jag inte hade.
  Glad i hågen drog jag därför iväg idag till Svågertorp, Malmö (framtida gäster skall ha det bekvämt). För den som inte är bekant med staden så kan jag meddela att på Svågertorp finns allt från IKEA, Jula, Jysk, Biltema; ILVA m.m., till vanlig korvtjolle. En mycket bra plats med allt på ett ställe. Jag skulle till Jysk.
 
De glada hågen byttes snabbt till förtvivlan. Det var tillproppat på varenda väg och gata. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att svensken tvingats vara shoppingfri under midsommaren och nu led av allvarliga abstinensbesvär. Och detta trots ett riktigt fint och varmt sommarväder.
 
Det var således inte bara jag som skulle handla; samma idé hade större delen av Malmö med omnejd uppenbarligen också fått. Det som med körtid skulle ta cirkus 30 minuter tog nu 1 timme och 58 minuter. På vägen tillbaka till Limhamn tänkte jag gena lite på vägar få känner. Tvärnit.
 
 
Hur ända in i hillvitte kan det vara stopp här tänkte jag. Jag hade glömt köpcentrat Emporia. Det ligger visserligen bara en liten bit från Svågertorp så jag borde anat ugglor i mossen.
 
Jag kan slutligen konstatera: svensken tål inte många dagar (timmar?) utan shopping och det där med att i trängda och besvärliga lägen köra enligt blixtlåsprincipen kan vi fetglömma.
 
Men jag kompenserade olägenheterna vid hemkomsten. Ut i trädgården, en wisky i näven, cigarr i truten, ljuv musik i bakgrunden och plötsligt sken inte bara solen utan även mitt inre.
 
Hustrun går mest runt och undrar vad tusan som hänt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0